close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Zagrożenia nadmiernego długu publicznego. Edycja 2024.

Data publikacji: 2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Zagrożenia nadmiernego długu publicznego” przedstawia złożoną sytuację finansów publicznych w Polsce w 2023 roku, wskazując na trwałe przekroczenie dopuszczalnego poziomu deficytu, który wyniósł 5,1% PKB. Wzrost ten jest prognozowany na 2024 rok, co rodzi obawy o stabilność finansową kraju. W dokumencie podkreślono, że Polska spełnia przesłanki do rozpoczęcia unijnej procedury nadmiernego deficytu, co może prowadzić do konieczności wprowadzenia działań korygujących.

Raport zwraca uwagę na potrzebę wprowadzenia wiarygodnego planu redukcji deficytu, aby stabilizować dług publiczny i uniknąć ostrzeżeń ze strony Komisji Europejskiej oraz Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Wskazano na wyzwania związane z inwestycjami militarnymi, transformacją energetyczną oraz kryzysem demograficznym, które mogą wpływać na sytuację finansową.

Zaleca się przegląd i reformę stabilizującej reguły wydatkowej, aby poprawić jej egzekwowalność, elastyczność i przejrzystość. Współautorzy raportu przedstawili 25 rekomendacji dotyczących naprawy systemu finansów publicznych, podkreślając konieczność działania w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej. Dokument stanowi ważny krok w kierunku odpowiedzialnego zarządzania finansami publicznymi w Polsce.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wydłużenie okresu dostosowawczego: Kraje członkowskie Unii Europejskiej zyskały możliwość wydłużenia okresu dostosowawczego do siedmiu lat, co stwarza szansę na bardziej elastyczne podejście do realizacji reform strukturalnych. Warunkiem tego wydłużenia jest jednak zobowiązanie do przeprowadzenia reform, które wspierają zrównoważony wzrost i stabilność długu.

2. Monitorowanie i raportowanie: Wprowadzenie corocznego raportowania postępów w realizacji średniookresowych planów budżetowych przez państwa członkowskie podkreśla znaczenie transparentności i odpowiedzialności w zarządzaniu finansami publicznymi. Regularne monitorowanie przez Komisję Europejską ma na celu zapewnienie zgodności z zaleceniami i ścieżkami wydatków.

3. Korekta strukturalna: W przypadku naruszenia kryteriów deficytu i długu, konieczność zapewnienia minimalnej korekty strukturalnej na poziomie 0,5% PKB wskazuje na rosnące wymagania dotyczące dyscypliny budżetowej. To podejście ma na celu stabilizację finansów publicznych i zapobieganie nadmiernemu zadłużeniu.

4. Zrównoważony rozwój a inwestycje: W kontekście realizacji projektów finansowanych z funduszy UE, kraje muszą skupić się na inwestycjach, które nie tylko przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, ale także wspierają cele polityki UE. Osiągnięcie znacznego postępu w realizacji tych inwestycji w wydłużonym okresie dostosowawczym jest kluczowe dla długoterminowej stabilności finansowej.

5. Zagrożenia związane z długiem publicznym: Raport wskazuje na ciągłe zagrożenia związane z rosnącym długiem publicznym, które mogą wpływać na stabilność finansów państwowych. Wzrost zadłużenia wymaga stałej analizy ryzyka oraz dostosowywania polityki fiskalnej do zmieniających się warunków gospodarczych.

6. Dezintegracja wskaźników finansowych: Proceder masowego rozdawania obligacji zamiast dotacji budżetowych prowadzi do zniekształcenia obrazu finansów publicznych. Tego rodzaju operacje mogą wprowadzać w błąd w kontekście rzeczywistej sytuacji budżetowej, co podkreśla potrzebę bardziej przejrzystych i spójnych metod raportowania danych budżetowych.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie transparentnych mechanizmów monitorowania wydatków publicznych: Należy opracować i wdrożyć systemy, które umożliwią bieżące śledzenie wydatków publicznych, zapewniając jednocześnie ich zgodność z regulacjami prawnymi oraz budżetem państwa. Transparentność w wydatkowaniu środków publicznych jest kluczowa dla zwiększenia zaufania obywateli oraz efektywności zarządzania finansami publicznymi.

2. Zwiększenie efektywności inwestycji publicznych: Rekomenduje się przeprowadzenie audytów istniejących projektów inwestycyjnych oraz wprowadzenie kryteriów oceny efektywności nowych inwestycji. Warto skupić się na projektach, które przynoszą długoterminowe korzyści ekonomiczne i społeczne, a także na tych, które wspierają zrównoważony rozwój.

3. Reformy strukturalne w obszarze systemu podatkowego: Należy zainicjować kompleksowe reformy mające na celu uproszczenie systemu podatkowego oraz zwiększenie jego sprawiedliwości. Wprowadzenie bardziej progresywnych stawek podatkowych oraz eliminacja luk podatkowych mogą przyczynić się do zwiększenia dochodów budżetowych oraz zmniejszenia nierówności społecznych.

4. Wzmocnienie współpracy między instytucjami publicznymi: Rekomenduje się stworzenie platformy współpracy między różnymi instytucjami odpowiedzialnymi za zarządzanie finansami publicznymi. Taka współpraca powinna obejmować wymianę danych, najlepszych praktyk oraz wspólne podejmowanie decyzji w zakresie polityki fiskalnej, co pozwoli na lepsze koordynowanie działań i osiąganie celów budżetowych.

5. Edukacja finansowa obywateli: Należy zainwestować w programy edukacji finansowej, które pomogą obywatelom zrozumieć zasady funkcjonowania systemu finansów publicznych oraz znaczenie odpowiedzialnego zarządzania długiem publicznym. Świadomi obywatele są bardziej skłonni do angażowania się w procesy demokratyczne oraz do wspierania reform mających na celu stabilizację finansów publicznych.

6. Zwiększenie elastyczności w polityce fiskalnej: Rekomenduje się wprowadzenie mechanizmów, które pozwolą na elastyczne dostosowywanie polityki fiskalnej w odpowiedzi na zmieniające się warunki gospodarcze. W sytuacjach kryzysowych, takich jak recesja, państwo powinno mieć możliwość zwiększenia wydatków publicznych w celu stymulacji gospodarki, przy jednoczesnym zachowaniu długoterminowej stabilności finansowej.

Skopiowano!

Skip to content