close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa

Data publikacji: 24/04/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia wyniki kontroli Starostw Powiatowych w: Bydgoszczy, Kędzierzynie-Koźlu, Kielcach,
Kluczborku, Międzyrzeczu, Nowej Soli i Opolu, Urzędów Miasta w: Bydgoszczy, Gorzowie Wielkopolskim,
Kielcach i Włocławku oraz Urzędów Wojewódzkich: Kujawsko-Pomorskiego, Lubuskiego, Opolskiego i Świętokrzyskiego. W okresie objętym kontrolą (2020 – 2023) badano m.in. czy zadanie gospodarowania
zasobem nieruchomości Skarbu Państwa było realizowane przez starostów prawidłowo i rzetelnie, w tym
zapewniono utrzymanie należytego stanu technicznego budynków i innych obiektów Skarbu Państwa oraz
podejmowano działania w celu wyegzekwowania należności z tytułu udostępnienia takich nieruchomości oraz
czy działania wojewodów podejmowane w ramach nadzoru nad gospodarowaniem przez starostów nieruchomościami
Skarbu Państwa były prawidłowe i rzetelne, w tym, czy uzyskiwano należne korzyści majątkowe i prowadzono
skuteczną windykację zaległości.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Działania starostów, jako organów reprezentujących Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami nie były w pełni prawidłowe i rzetelne. W wielu przypadkach skutkowało to uzyskiwaniem dochodów z tytułu udostępnienia takiego majątku osobom trzecim na poziomie, który nie odzwierciedlał jego aktualnej wartości, jak również nienależytym zabezpieczeniem nieruchomości przed uszkodzeniem i zniszczeniem.
2. W co drugiej skontrolowanej jednostce stwierdzono nieprawidłowości polegające na podejmowaniu czynności windykacyjnych ze zwłoką lub braku skuteczności takich czynności.
3. Przyjęty sposób rozliczania kosztów obsługi administracyjnej zadania dotyczącego gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu Skarbu Państwa powodował, że niemożliwe było zamknięcie tego procesu w roku budżetowym. W efekcie, w siedmiu województwach refundowano powiatom poniesione koszty w kolejnym roku.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Weryfikacja potrzeb związanych z finansowaniem w poszczególnych województwach zadania zleconego z zakresu administracji rządowej dotyczącego gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa oraz uwzględnianie w planie wydatków budżetu państwa, w dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa, rozdziale 70005 Gospodarka gruntami i nieruchomościami, § 211 Dotacja celowa przekazana z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat, całkowitej kwoty dotacji przeznaczonych w danym roku budżetowym na realizację ww. zadania.
2. Podjęcie inicjatywy ustawodawczej w zakresie wyeliminowania z przepisów ustawy Ordynacja podatkowa uregulowań dotyczących nieprzedawniania się zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem
skarbowym (zawartych w art. 70 § 8 Ordynacji podatkowej).
3. Podjęcie działań zmierzających do wskazania w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami państwowej jednostki organizacyjnej, która miałaby obowiązek ujmowania w księgach rachunkowych nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodarują starostowie lub prezydenci miast na prawach powiatu.

Skopiowano!

Skip to content