Branża pogrzebowa w Polsce. Diagnoza i wyzwania
Data publikacji: 10/2019
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia analizę sytuacji branży pogrzebowej w Polsce. Zawiera on informacje na temat podstaw prawnych funkcjonowania branży, rynku pogrzebowego w Polsce, liczebności i struktury podmiotów, ewolucji struktury podmiotów, dynamiki cen usług pogrzebowych, sytuacji finansowej przedsiębiorstw, patologii w funkcjonowaniu branży, szarej strefy i nieuczciwej konkurencji oraz luk regulacyjnych. Raport przedstawia również rekomendacje dotyczące poprawy sytuacji w branży pogrzebowej.
Wnioski
Wnioski
- Branża pogrzebowa w Polsce jest słabo uregulowana prawnie, co prowadzi do nieuczciwej konkurencji i szarej strefy.
- W branży pogrzebowej w Polsce występują patologie takie jak niewłaściwe praktyki, które szkodzą rodzinom zmarłych.
- Ceny usług pogrzebowych w Polsce są wysokie w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej.
- W Polsce brakuje danych statystycznych dotyczących skali występowania nieprawidłowości w branży pogrzebowej.
- W branży pogrzebowej w Polsce występują luki regulacyjne, które utrudniają dochodzenie praw i odszkodowań za niewykonane lub wadliwie zrealizowane usługi.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Konieczne jest wprowadzenie kompleksowej regulacji usług pogrzebowych w Polsce, która zapewni uczciwą konkurencję i ochronę konsumentów.
- Należy zwiększyć przejrzystość rynku pogrzebowego w Polsce poprzez udostępnienie informacji o cenach i jakości usług.
- W celu poprawy jakości usług pogrzebowych w Polsce, konieczne jest wprowadzenie ustawowo określonych warunków, jakie należy spełnić, aby przeprowadzać prace ekshumacyjne bądź prace przy balsamowaniu zwłok.
- W celu zapobiegania patologiom w branży pogrzebowej, konieczne jest wprowadzenie systemu kontroli i nadzoru nad działalnością podmiotów działających w tej branży.
- Należy zachęcać do tworzenia spółdzielni pogrzebowych, które zapewnią lepszą jakość usług i ochronę konsumentów.