Zarządzanie oprogramowaniem komputerowym przez administrację publiczną
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 29/04/2024
Tematyka: Administracja publiczna | Cyfryzacja
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport podsumowuje wyniki kontroli dziewiętnastu jednostek administracji publicznej (w tym dwóch jednostek administracji rządowej, trzynastu jednostek samorządu terytorialnego, trzech innych państwowych jednostek
organizacyjnych i jednej państwowej osoby prawnej) oraz przedstawia wyniki badania kwestionariuszowego 7897 jednostek, w tym 695 dużych jednostek samorządu terytorialnego i 94 urzędów centralnych. W okresie objętym kontrolą (2019 – 2022) badano m.in. czy jednostki administracji publicznej rzetelnie zorganizowały i skutecznie realizowały proces postępowania z oprogramowaniem, a sposób użytkowania programów komputerowych był prawidłowy oraz czy jednostki administracji publicznej podejmowały skuteczne działania w celu optymalizacji wykorzystania oprogramowania, a środki publiczne związane z jego nabyciem i użytkowaniem były wydatkowane gospodarnie.
Wnioski
Wnioski
1. Najwyższa Izba Kontroli ocenia negatywnie zarządzanie oprogramowaniem komputerowym przez jednostki administracji publicznej. Zarządzanie tym zasobem w przypadku części podmiotów było również niegospodarne.
2. W sześciu z 14 (43%) podmiotów korzystających z ZSI stwierdzono m.in. naruszenia dot. przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie zamówienia w trybie z wolnej ręki oraz utrzymywania niewykorzystywanych modułów oprogramowania.
3. Minister nie wyegzekwował od podmiotów, którym zlecono wytwarzanie, utrzymanie lub unowocześnianie oprogramowania poprawy terminowości usług i obniżenia stopnia występowania awarii systemów, a także stopnia realizacji umów z dostawcami zewnętrznymi.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Określenie i wprowadzenie szczegółowych zasad zarządzania oprogramowaniem (licencjami), w tym nabywania oprogramowania SaaS.
2. Wprowadzenie rozwiązań technicznych zapewniających kompletność danych o posiadanym oprogramowaniu.
3. Objęcie bieżącym monitorowaniem całego oprogramowania, niezależnie od miejsca jego instalacji i dokumentowanie podejmowanych czynności, w tym działań naprawczych.
4. Prowadzenie regularnej analizy stopnia wykorzystania poszczególnych aplikacji.
5. Objęcie regularnym monitorowaniem całego oprogramowania, niezależnie od miejsca jego instalacji.