close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Udział społeczeństwa w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości

Data publikacji: 01/2021

Link źródłowy: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Udział społeczeństwa w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości” przygotowany przez Fundację Court Watch Polska analizuje obecny stan i możliwości uczestnictwa społeczeństwa w polskim i amerykańskim systemie wymiaru sprawiedliwości. Dokument przedstawia wyniki badań dotyczących zaangażowania obywateli w procesy sądowe, dostępności informacji o funkcjonowaniu sądów oraz komunikacji między sądami a społeczeństwem. Raport zwraca uwagę na bariery utrudniające udział społeczeństwa w wymiarze sprawiedliwości oraz przedstawia rekomendacje zmierzające do zwiększenia zaangażowania obywateli i poprawy jakości usług sądowych.

 

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1.  Istnieje niewystarczający poziom informacji o funkcjonowaniu sądów i procesach sądowych dla społeczeństwa.
  2.  Bariery komunikacyjne utrudniają dostęp do wymiaru sprawiedliwości dla obywateli.
  3.  Niewystarczające zaangażowanie społeczeństwa w procesy sądowe wpływa na jakość usług sądowych.
  4.  Istnieje potrzeba zwiększenia transparentności i otwartości sądów na potrzeby społeczeństwa.
  5.  Brak dostatecznych mechanizmów wspierających udział społeczeństwa w wymiarze sprawiedliwości.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

 

  1.  Zwiększenie dostępności informacji o funkcjonowaniu sądów i procesach sądowych dla społeczeństwa.
  2.  Ułatwienie komunikacji między sądami a obywatelami poprzez rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji.
  3.  Wprowadzenie programów edukacyjnych i szkoleniowych z zakresu prawa dla społeczeństwa.
  4.  Zwiększenie transparentności i otwartości sądów na potrzeby społeczeństwa, np. poprzez publikowanie wyroków i informacji o przebiegu spraw sądowych.
  5.  Wspieranie inicjatyw obywatelskich i organizacji pozarządowych angażujących społeczeństwo w wymiar sprawiedliwości.

Skopiowano!

Przejdź do treści