Uczniowie z niepełnosprawnościami – Jak przeciwdziałać wykluczeniu i budować przyjacielskie relacje bez dyskryminacji?
Autor: Fundacja Megafon
Data publikacji: 08/07/2024
Tematyka: Edukacja i Nauka | Niepełnosprawni
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Fundacja „Megafon” od grudnia 2022 roku do chwili obecnej przeprowadziła kilkadziesiąt szkoleń „Jak integrować – nie wykluczać, czyli savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami”. Podsumowując prowadzoną działalność edukacyjną w tym obszarze, w oparciu o powszechnie dostępne dane z publicznych instytucji Fundacja przygotowała raport na temat aktualnej sytuacji uczniów z niepełnosprawnościami. Autorzy nie tylko analizują bariery i problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również szukają odpowiedzi na pytania w jaki sposób możemy ich integrować z rówieśnikami i jakie działania należałoby podjąć, aby takie osoby mogły w pełni korzystać z oferty edukacyjnej polskich placówek oświatowych.
Wnioski
Wnioski
1. W roku szkolnym 2023/24 w szkołach kształciło się 244,9 tys. dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (bez szkół dla dorosłych), tj. 4,7% ogólnej liczby uczniów.
2. Edukacja młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na poziomie ponadpodstawowym jest realizowana przede wszystkim w szkołach specjalnych. Największą część szkół specjalnych stanowią te, które oferowały przygotowanie do konkretnego zawodu: specjalne szkoły przysposabiające do pracy i specjalne szkoły branżowe I stopnia.
3. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami często borykają się z wyzwaniami psychologicznymi, które mogą wpływać na ich samoocenę, motywację oraz zdolność do nawiązywania relacji.
4. W szkołach często brakuje programów edukacyjnych, które promują zrozumienie i akceptację różnorodności, co może prowadzić do poczucia osamotnienia i wyobcowania u uczniów z niepełnosprawnościami.
5. Niektórzy uczniowie niepełnosprawni czują się wykluczani przez nauczycieli z takich aktywności jak wycieczki szkolne, występy artystyczne czy pełnienia funkcji dyżurnych.
6. Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogicznych mają odległe terminy konsultacji (w 1/10 powiatów liczba uczniów przypadających na jeden etat specjalisty w poradni przekracza 900 osób), co powoduje, że dzieci długo czekają na diagnozę.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Umożliwienie uczniom z niepełnosprawnościami dostępu do zajęć pozalekcyjnych
(zajęcia sportowe, artystyczne oraz różne koła zainteresowań dostosowane do indywidualnych potrzeb)
2. Skrócenie czasu oczekiwania na diagnozę w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
3. Włączenie pomocy nauczyciela i asystenta ucznia ze SPE w prace zespołu dokonującego wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia
4. Większe zaangażowanie rodziców w ustalanie indywidualnych planów edukacyjnych
5. Eliminacja barier architektonicznych i technologicznych w szkołach (schody, windy, sprzęty elektroniczne itp.)