close

Raport

W tematyce: Edukacja i Nauka

Szkolnictwo zawodowe

Data publikacji: 05/09/2024

Tematyka: Edukacja i Nauka

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia wyniki kontroli Ministerstwa Edukacji i Nauki, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego oraz 15 zespołów szkół, w ramach których kontrolą objęto: osiem szkół branżowych I stopnia,
osiem szkół branżowych II stopnia, osiem techników. W okresie objętym kontrolą (2019 – 2023) badano m.in. czy minister właściwy do spraw oświaty i wychowania sprawował prawidłowy i skuteczny nadzór nad
wykonywanym przez kuratorów oświaty nadzorem pedagogicznym obejmującym szkoły prowadzące kształcenie
zawodowe oraz czy szkoła zapewniła warunki gwarantujące odpowiednią jakość kształcenia zawodowego.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. W latach 2019-2023 Minister podjął właściwe działania w celu zapewnienia odpowiednich warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, jednakże nie przeprowadził ewaluacji kształcenia w branżowych szkołach I stopnia pozwalającej na ocenę efektów kształcenia w tych szkołach.
2. Zmiana w systemie szkolnictwa zawodowego wprowadzona w 2017 r. – nie wpłynęła na istotną poprawę jakości szkolnictwa zawodowego i nie doprowadziła do nasycenia rynku specjalistami.
3. NIK pozytywnie ocenia zróżnicowanie przez Ministra wag w algorytmie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe) w zależności od kosztochłonności i wymogów realizacji podstawy programowej kształcenia w poszczególnych zawodach.
4. NIK negatywnie ocenia nierzetelne przygotowanie przez Ministra założeń konkursu pn. „Utworzenie i wsparcie funkcjonowania n120 branżowych centrów umiejętności (BCU), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs)”, ponieważ zaniechał rozpoznania wpływu powstania BCU na funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego w regionach i ryzyka związanego z ich działalnością.
5. NIK zwraca uwagę na wysokie koszty utworzenia BCU, które zaplanowano na poziomie 1,4 mld zł40 oraz krótką trwałość przedsięwzięcia. Należy także podkreślić, że koszty funkcjonowania BCU po zakończeniu KPO
obciążą budżet państwa. Ponadto istnieje ryzyko powielania przez BCU zadań statutowych innych jednostek funkcjonujących w systemie oświaty.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Podjęcie działań promocyjno-informacyjnych dotyczących form i kierunków kształcenia w szkolnictwie zawodowym, w szczególności w odniesieniu do kształcenia w szkołach branżowych II stopnia.
2. Dostosowanie umów o praktyczną naukę zawodu i o praktykę zawodową do wymogów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu, w tym odnośnie nadzoru nad
realizacją programu praktycznej nauki zawodu oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
3. Podjęcie działań w celu wywiązania się z zapisów § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu, tj. zapewnienia ubezpieczenia od NNW uczniom kierowanym na praktyczną naukę zawodu organizowaną poza szkołą, którego koszty powinny być ponoszone przez szkołę.
4. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów i słuchaczy w szkole stosownie do przepisów § 7 ust. 4 § 16 oraz § 20 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

Skopiowano!

Skip to content