close

Raport

W tematyce: Bezpieczeństwo i obronność

STAN BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO W POLSCE W 2023 ROKU Analiza wpływu zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym wprowadzonych w 2021 roku na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Data publikacji: 12/07/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport analizuje wpływ zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które weszły w życie 1 czerwca 2021 roku, na bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce. Wprowadzone regulacje miały na celu poprawę ochrony pieszych, w tym zakaz korzystania z telefonów komórkowych podczas przechodzenia przez jezdnię oraz obniżenie dopuszczalnej prędkości w obszarach zabudowanych w nocy z 60 km/h do 50 km/h. Badania wykazały, że kierowcy na niektórych przejściach dla pieszych zachowywali się odpowiedzialnie, ustępując pierwszeństwa pieszym w 95% przypadków.

Jednakże, mimo wprowadzonych zmian, ogólna liczba wypadków na autostradach i drogach ekspresowych wzrosła o 9,3% w okresie po zmianach, co wskazuje na potrzebę dalszych działań w zakresie bezpieczeństwa. Warto zauważyć, że tylko 10% pieszych, którzy zginęli w wypadkach, przyczyniło się do zdarzenia swoim nieostrożnym zachowaniem.

Dokument podkreśla znaczenie dalszych badań w celu oceny skutków nowych regulacji oraz konieczność kontynuacji działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych, szczególnie w miastach, gdzie są oni najbardziej narażeni na wypadki.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wzrost liczby wypadków na autostradach i drogach ekspresowych: Analiza danych wykazała, że pomimo wprowadzenia regulacji mających na celu poprawę bezpieczeństwa, w okresie po ich implementacji (06.2021-05.2023) nastąpił wzrost liczby wypadków o 9,3%, co sugeruje, że nowe przepisy nie przyniosły oczekiwanych rezultatów w kontekście bezpieczeństwa na tych drogach.

2. Efektywność przepisów dotyczących pieszych: Wprowadzenie nowych regulacji, które przyznały pieszym pierwszeństwo na przejściach, przyczyniło się do znaczącego zmniejszenia liczby ofiar wśród pieszych. W ciągu dwóch lat po wprowadzeniu przepisów odnotowano spadek liczby zabitych pieszych o 23,6%, co wskazuje na pozytywny wpływ zmian na bezpieczeństwo tej grupy uczestników ruchu.

3. Zachowanie kierowców i przestrzeganie przepisów: Badania wykazały, że znaczna część kierowców (około 85%) przekracza dozwoloną prędkość w obszarach zabudowanych, co podkreśla potrzebę dalszych działań edukacyjnych oraz skuteczniejszego egzekwowania przepisów. Wzmożona kontrola prędkości mogłaby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

4. Potrzeba długoterminowej analizy skutków zmian: Wnioski z analizy danych PRZED i PO wprowadzeniu nowych przepisów wskazują na konieczność prowadzenia długoterminowych badań, które uwzględniają zmiany w zachowaniach uczestników ruchu oraz inne czynniki wpływające na wypadkowość. Tylko w ten sposób można uzyskać pełny obraz skuteczności wprowadzonych regulacji.

5. Zróżnicowanie wpływu przepisów w różnych obszarach: Wprowadzone zmiany w przepisach miały różny wpływ na bezpieczeństwo w obszarach zabudowanych oraz na przejściach dla pieszych. W obszarach zabudowanych odnotowano spadek liczby ofiar, co sugeruje, że regulacje te były skuteczne w kontekście ochrony pieszych, jednakże wciąż istnieje potrzeba dalszej poprawy bezpieczeństwa na autostradach i drogach ekspresowych.

6. Znaczenie edukacji i świadomości społecznej: Wzrost liczby wypadków, mimo wprowadzenia nowych regulacji, podkreśla konieczność intensyfikacji działań edukacyjnych skierowanych do wszystkich uczestników ruchu drogowego. Zwiększenie świadomości na temat przepisów oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drodze może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków i ofiar.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Edukacja i kampanie informacyjne dla pieszych: Należy zintensyfikować działania edukacyjne skierowane do pieszych, szczególnie w zakresie nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa na przejściach dla pieszych oraz zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez jezdnię. Kampanie powinny być prowadzone w różnych formach, takich jak warsztaty, spotkania w szkołach oraz kampanie w mediach społecznościowych, aby zwiększyć świadomość i odpowiedzialność pieszych.

2. Wzmocnienie egzekwowania przepisów dotyczących prędkości: W celu dalszego poprawienia bezpieczeństwa w obszarach zabudowanych, zaleca się zwiększenie liczby kontroli prędkości, szczególnie w godzinach nocnych. Wprowadzenie mobilnych radarów oraz kampanii informacyjnych dotyczących konsekwencji przekraczania dozwolonej prędkości może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków i ofiar śmiertelnych.

3. Analiza zachowań kierowców na drogach szybkiego ruchu: W związku z zaobserwowanym wzrostem liczby wypadków na autostradach i drogach ekspresowych, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych badań dotyczących zachowań kierowców, w tym analizy przyczyn nieprzestrzegania zasad zachowania minimalnego odstępu. Wyniki tych badań powinny posłużyć do opracowania skutecznych strategii poprawy bezpieczeństwa na tych odcinkach dróg.

4. Poprawa infrastruktury drogowej: Należy zainwestować w modernizację infrastruktury drogowej, w tym w budowę nowych przejść dla pieszych, sygnalizacji świetlnej oraz stref uspokojonego ruchu w obszarach o dużym natężeniu ruchu pieszego. Dostosowanie infrastruktury do potrzeb pieszych oraz rowerzystów może znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa.

5. Wprowadzenie programów szkoleniowych dla kierowców: Rekomenduje się wprowadzenie obowiązkowych programów szkoleniowych dla kierowców, które będą koncentrować się na zasadach bezpiecznej jazdy, w tym na zachowaniu odpowiedniej odległości od pojazdów poprzedzających oraz na technikach unikania wypadków. Programy te powinny być regularnie aktualizowane w oparciu o najnowsze dane dotyczące wypadków.

6. Monitorowanie i ocena skutków wprowadzonych zmian: Należy wprowadzić systematyczne monitorowanie skutków wprowadzonych regulacji prawnych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Regularne analizy danych statystycznych oraz badania zachowań uczestników ruchu powinny być podstawą do dalszych działań legislacyjnych i edukacyjnych, aby zapewnić ciągłe doskonalenie przepisów i praktyk w zakresie bezpieczeństwa na drogach.

Skopiowano!

Skip to content