close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Sprawozdanie z działalności UOKIK za rok 2023

Data publikacji: 2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

W sprawozdaniu z działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) za rok 2023 przedstawiono kluczowe działania mające na celu eliminację nieuczciwych praktyk w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. UOKiK intensywnie walczył z zatorami płatniczymi, szczególnie w sektorze mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Współpraca z przedsiębiorcami oraz kampania edukacyjna #OznaczamReklamy przyczyniły się do poprawy dyscypliny płatniczej i zdobycia wyróżnień w obszarze influencer marketingu oraz walki z dezinformacją.

W 2023 roku UOKiK wydał 1080 decyzji, z czego 395 dotyczyło ochrony konkurencji, a 685 ochrony konsumentów. Nałożone kary pieniężne wyniosły 612,3 mln zł, z czego przedsiębiorcy wpłacili 192,9 mln zł. Urząd przeprowadził również analizy dotyczące pomocy publicznej, w tym 2812 zgłoszeń programów de minimis oraz 909 projektów dokumentów rządowych.

Działania UOKiK obejmowały także szkolenia dla pracowników samorządów, mające na celu poprawę praktyk w zakresie udzielania pomocy de minimis. UOKiK dąży do zapewnienia, że pomoc publiczna jest stosowana w uzasadnionych przypadkach, zgodnie z regulacjami Komisji Europejskiej. Sprawozdanie podkreśla zaangażowanie Urzędu w edukację i współpracę z różnymi grupami odbiorców.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wzrost odpowiedzialności przedsiębiorców: Nowelizacja ustawy wprowadziła surowsze sankcje dla przedsiębiorców, którzy nie współpracują z UOKiK w procesie gromadzenia dowodów lub dostarczają nieprawdziwe informacje. Wprowadzenie kar do 3% obrotu oraz okresowych kar pieniężnych za opóźnienia w wykonaniu decyzji organu podkreśla znaczenie transparentności i współpracy w działaniach antymonopolowych.

2. Zwiększona współpraca międzynarodowa: Implementacja Dyrektywy ECN+ umożliwiła skuteczniejszą współpracę pomiędzy krajowymi urzędami ochrony konkurencji w Unii Europejskiej. Umożliwia to m.in. wzajemne wzywanie świadków oraz weryfikację wykonania decyzji, co sprzyja harmonizacji działań antymonopolowych w regionie.

3. Badania rynkowe jako narzędzie analizy: UOKiK przeprowadził szereg badań rynkowych, w tym dotyczących dystrybucji węgla kamiennego, co pozwoliło na ocenę struktury rynku oraz identyfikację problemów, takich jak wzrost cen i spadek dostępności. Takie badania są kluczowe dla zrozumienia dynamiki rynków lokalnych i podejmowania odpowiednich działań regulacyjnych.

4. Edukacja konsumentów i przedsiębiorców: Działania informacyjno-edukacyjne UOKiK mają na celu zwiększenie świadomości konsumentów oraz przedsiębiorców na temat praktyk rynkowych, w tym obniżek cen i fałszywych recenzji. Publikacje i wyjaśnienia dotyczące tych zagadnień są istotne dla zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów oraz jednolitości praktyk rynkowych.

5. Monitorowanie praktyk płatniczych: UOKiK zwrócił uwagę na problem zatorów płatniczych, co skutkowało wysłaniem sygnałów do 165 przedsiębiorców o konieczności poprawy praktyk płatniczych. Tego rodzaju działania są niezbędne dla poprawy dyscypliny płatniczej w sektorze, co ma kluczowe znaczenie dla stabilności rynku.

6. Zwiększona kontrola nad praktykami ograniczającymi konkurencję: UOKiK intensyfikuje działania w zakresie kontroli praktyk ograniczających konkurencję, co obejmuje zarówno przeszukania, jak i analizę rynkową. Wzmożona aktywność w tym obszarze jest kluczowa dla wykrywania i eliminowania niedozwolonych praktyk, które mogą szkodzić zarówno konsumentom, jak i innym przedsiębiorcom.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wzmocnienie edukacji konsumenckiej: Zaleca się kontynuację i rozwój programów edukacyjnych skierowanych do różnych grup wiekowych, ze szczególnym uwzględnieniem seniorów oraz młodzieży. Wprowadzenie interaktywnych warsztatów oraz szkoleń online może zwiększyć świadomość konsumentów na temat ich praw oraz sposobów ochrony przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

2. Zwiększenie transparentności w handlu internetowym: Należy wprowadzić bardziej rygorystyczne regulacje dotyczące prezentacji cen i informacji o produktach w sklepach internetowych. Przedsiębiorcy powinni być zobowiązani do jasnego informowania o wszystkich kosztach związanych z zakupem, w tym o dodatkowych opłatach, co przyczyni się do zwiększenia zaufania konsumentów do zakupów online.

3. Monitorowanie i zwalczanie fałszywych opinii: UOKiK powinien intensyfikować działania mające na celu identyfikację i eliminację praktyk związanych z tworzeniem i publikowaniem fałszywych recenzji. Wprowadzenie surowszych kar dla przedsiębiorców stosujących takie praktyki może skutecznie zniechęcić do ich stosowania i poprawić jakość informacji dostępnych dla konsumentów.

4. Ochrona przed nieuczciwymi praktykami marketingowymi: Rekomenduje się wzmocnienie regulacji dotyczących marketingu, zwłaszcza w kontekście tzw. „dark patterns”, które manipulują konsumentami. Ustanowienie jasnych zasad dotyczących etyki w reklamie oraz wprowadzenie mechanizmów zgłaszania nieuczciwych praktyk może przyczynić się do poprawy sytuacji na rynku.

5. Wsparcie dla osób w trudnej sytuacji finansowej: UOKiK powinien rozwijać programy wsparcia dla konsumentów zmagających się z problemami finansowymi, w tym edukację na temat dostępnych form pomocy, takich jak Fundusz Wsparcia Kredytobiorców. Współpraca z instytucjami finansowymi w celu oferowania elastycznych rozwiązań dla zadłużonych konsumentów może pomóc w minimalizacji negatywnych skutków kryzysów finansowych.

6. Współpraca międzynarodowa w zakresie ochrony konsumentów: Należy zintensyfikować współpracę z międzynarodowymi organizacjami oraz innymi krajami w celu wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie ochrony konsumentów. Uczestnictwo w międzynarodowych projektach i inicjatywach może przyczynić się do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań oraz podniesienia standardów ochrony konsumentów w Polsce.

Skopiowano!

Skip to content