close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Sektor kosmiczny i jego rozwój

Data publikacji: 16/07/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument przedstawia wyniki kontroli dotyczące realizacji Polskiej Strategii Kosmicznej (PSK) oraz oceny działań instytucji odpowiedzialnych za rozwój sektora kosmicznego w Polsce. w ramach kontroli w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 30 czerwca 2023 r. kontrolowano Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Polską Agencję Kosmiczną i Agencję Rozwoju Przemysłu SA, badając m.in. czy minister właściwy do spraw gospodarki zbudował i uruchomił system wdrażania i monitorowania polityki Rządu przyjętej w Polskiej Strategii Kosmicznej oraz czy działania Zespołu do spraw Polityki Kosmicznej przyczyniają się do skutecznego osiągania celów zaplanowanych w Polskiej Strategii Kosmicznej.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Najwyższa Izba Kontroli jako niewystarczające oceniła działania podmiotów kontrolowanych związanych z realizowaniem zadań
wynikających z Polskiej Strategii Kosmicznej (PSK).
2. Minister właściwy do spraw gospodarki nie opracował projektu ustawy o działalności kosmicznej, która miała m.in. regulować wydawanie zezwoleń na wyniesienie obiektów w przestrzeń kosmiczną oraz funkcjonowanie Krajowego Rejestru Obiektów Kosmicznych.
3. Powołany w marcu 2019 r. przez ministra właściwego do spraw gospodarki Zespół ds. Polityki Kosmicznej nie realizował postawionego przed nim celu, którym było zapewnienie wsparcia merytorycznego temu ministrowi, przy realizacji zadań w zakresie polityki kosmicznej w Polsce, w tym wykonywania analiz i oceny realizacji założeń polskiej polityki kosmicznej i krajowego programu dotyczącego sektora kosmicznego.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Opracowanie projektu ustawy o działalności kosmicznej, z uwzględnieniem regulacji dotyczących wydawania zezwoleń na wyniesienie obiektów w przestrzeń kosmiczną i prowadzenia Krajowego Rejestru Obiektów Kosmicznych, oraz wprowadzenie go do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
2. Podjęcie działań w celu wprowadzenia i uregulowania w polskim systemie prawnym zasad dostępu do usługi Galileo PRS oraz funkcjonowania CPA Polska, jako krajowej jednostki zarządzającej usługą PRS.
3. Podjęcie działań promocyjnych, które przedstawiałyby potencjalnym odbiorcom korzyści oraz możliwości związane z użytkowaniem i korzystaniem z usług PRS systemu Galileo.

Skopiowano!

Skip to content