close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Raport bazowy „Instytucje państwa”

Data publikacji: 04/2020

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport dotyczy analizy potencjału adaptacyjnego systemu zarządzania państwem w czasie pandemii oraz proponuje działania mające na celu poprawę koordynacji działań międzysektorowych, ochronę infrastruktury krytycznej oraz relacji międzynarodowych. W raporcie poruszane są również kwestie związane z gospodarką, edukacją, mieszkalnictwem, ochroną środowiska oraz prawem.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. W Polsce obserwuje się relatywnie niski ogólny potencjał służby zdrowia, przejawiający się m.in. zadłużeniem publicznych zakładów opieki zdrowotnej, niskim poziomem usług świadczonych w publicznych zakładach opieki zdrowotnej, niskim poziomem motywacji zawodowej personelu medycznego (pielęgniarki etc.) oraz młodszych lekarzy
  2. Podmiotem inicjującym i koordynującym funkcjonowanie tego mechanizmu musi być KPRM, ze względu na konieczność koordynacji aktywności wszystkich resortów i struktur podległych rządowi, a także posiadania pełnych możliwości w zakresie prowadzenia negocjacji z podmiotami zewnętrznymi oraz inicjowania procesu legislacyjnego
  3. Należy zauważyć niedostateczny potencjał koordynacyjny państwa do zarządzania kryzysem pandemicznym i gospodarczym tej skali.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Działania państwa w warunkach zaawansowanego i często zmieniającego się systemu restrykcji, powinny zmierzać do redukcji niepewności związanej z ryzykiem utraty pracy, upadku firmy, załamania się kluczowych usług dla ludności, w tym usług publicznych.
  2. W celu poprawy koordynacji działań międzysektorowych, należy wypracować skuteczne mechanizmy komunikacji i współpracy, takie jak platformy internetowe, systemy monitorowania i raportowania czy grupy zadaniowe. 
  3. Należy zapewnić dostęp do odpowiedniej opieki medycznej oraz działań na rzecz zmniejszenia izolacji społecznej i poprawy jakości życia. 
  4. Warto również zwiększyć inwestycje w badania naukowe i rozwój technologiczny, w celu poprawy zdolności adaptacyjnych systemów zarządzania.
  5. Konieczne jest powołanie zespołu ds. zarządzania restrykcjami, działającego w formule kryzysowej, który będzie monitorował (oraz w miarę możliwości przewidywał) skutki wprowadzanych ograniczeń, a także szacował koszty ich utrzymania oraz możliwości łagodzenia lub znoszenia restrykcji.

Skopiowano!

Skip to content