Raport bazowy „Instytucje państwa”
Autor: Centrum Polityk Publicznych
Data publikacji: 04/2020
Tematyka: Administracja publiczna | Bezpieczeństwo i obronność | Cyfryzacja | Ekonomia | Statystyki
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport dotyczy analizy potencjału adaptacyjnego systemu zarządzania państwem w czasie pandemii oraz proponuje działania mające na celu poprawę koordynacji działań międzysektorowych, ochronę infrastruktury krytycznej oraz relacji międzynarodowych. W raporcie poruszane są również kwestie związane z gospodarką, edukacją, mieszkalnictwem, ochroną środowiska oraz prawem.
Wnioski
Wnioski
- W Polsce obserwuje się relatywnie niski ogólny potencjał służby zdrowia, przejawiający się m.in. zadłużeniem publicznych zakładów opieki zdrowotnej, niskim poziomem usług świadczonych w publicznych zakładach opieki zdrowotnej, niskim poziomem motywacji zawodowej personelu medycznego (pielęgniarki etc.) oraz młodszych lekarzy
- Podmiotem inicjującym i koordynującym funkcjonowanie tego mechanizmu musi być KPRM, ze względu na konieczność koordynacji aktywności wszystkich resortów i struktur podległych rządowi, a także posiadania pełnych możliwości w zakresie prowadzenia negocjacji z podmiotami zewnętrznymi oraz inicjowania procesu legislacyjnego
- Należy zauważyć niedostateczny potencjał koordynacyjny państwa do zarządzania kryzysem pandemicznym i gospodarczym tej skali.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Działania państwa w warunkach zaawansowanego i często zmieniającego się systemu restrykcji, powinny zmierzać do redukcji niepewności związanej z ryzykiem utraty pracy, upadku firmy, załamania się kluczowych usług dla ludności, w tym usług publicznych.
- W celu poprawy koordynacji działań międzysektorowych, należy wypracować skuteczne mechanizmy komunikacji i współpracy, takie jak platformy internetowe, systemy monitorowania i raportowania czy grupy zadaniowe.
- Należy zapewnić dostęp do odpowiedniej opieki medycznej oraz działań na rzecz zmniejszenia izolacji społecznej i poprawy jakości życia.
- Warto również zwiększyć inwestycje w badania naukowe i rozwój technologiczny, w celu poprawy zdolności adaptacyjnych systemów zarządzania.
- Konieczne jest powołanie zespołu ds. zarządzania restrykcjami, działającego w formule kryzysowej, który będzie monitorował (oraz w miarę możliwości przewidywał) skutki wprowadzanych ograniczeń, a także szacował koszty ich utrzymania oraz możliwości łagodzenia lub znoszenia restrykcji.