Problemy pacjentów w obliczu epidemii choroby COVID-19
Autor: Rzecznik Praw Pacjenta
Data publikacji: 10/2020
Tematyka: Administracja publiczna | Ochrona zdrowia | Polityka społeczna
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport Rzecznika Praw Pacjenta przedstawia problemy pacjentów w Polsce podczas pandemii COVID-19, na podstawie sygnałów otrzymanych od stycznia do września 2020 roku. Omawiane są: naruszenia lub ograniczenia praw pacjentów, opóźnienia w otrzymaniu opieki medycznej i problemy pacjentów w różnych obszarach opieki zdrowotnej. Raport opisuje także działania podjęte przez biuro Rzecznika, w tym kampanie edukacyjne i informacyjne, monitorowanie problemów systemowych oraz działania prawne w przypadku naruszeń zbiorowych praw pacjentów. Zawiera również rekomendacje ekspertów powołanych przez Rzecznika Praw Pacjenta.
Wnioski
Wnioski
- Problemy związane z ograniczeniami w dostępie i opóźnieniami w opiece medycznej są wynikiem epidemii COVID-19.
- Istnieją różne problemy pacjentów w obszarach takich jak podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna czy lecznictwo szpitalne.
- Wykryto naruszenia i ograniczenia praw pacjenta podczas epidemii.
- Działania biura Rzecznika Praw Pacjenta przyczyniły się do monitorowania i podejmowania działań w sprawach pacjentów.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Wzmocnienie systemu opieki zdrowotnej dla lepszego zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
- Poprawa dostępności do opieki medycznej, szczególnie dla osób z grup ryzyka i przewlekle chorych.
- Ułatwienie komunikacji pomiędzy pacjentami i świadczeniodawcami.
- Wypracowanie jednolitych komunikatów w komunikacji ze społeczeństwem.
- Niezbędna będzie aktualizacja dokumentów strategicznych, w tym również regionalnych programów polityki zdrowotnej.