close

Raport

W tematyce: Polityka społeczna

Powołania sędziów w latach 2018-2023 na wniosek tzw. „nowej” Krajowej Rady Sądownictwa.

Data publikacji: 10/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument analizuje powołania sędziów w Polsce w latach 2018-2023 na wniosek tzw. „nowej” Krajowej Rady Sądownictwa (KRS). Wskazuje, że najwięcej sędziów zostało powołanych do sądów rejonowych, a najmniej do sądów wojskowych. W badanym okresie przeprowadzono 1225 konkursów na stanowiska sędziowskie, z czego w 557 przypadkach wybrany kandydat był jedynym ubiegającym się o stanowisko. W szczególności w sądach apelacyjnych 45% konkursów odbyło się bez kontrkandydatów, co może budzić wątpliwości co do rzetelności procesu nominacyjnego.

Analiza pokazuje również, że w nowo utworzonym Sądzie Okręgowym w Sosnowcu 47% sędziów zostało powołanych przez „nową” KRS. W sądach apelacyjnych odsetek ten waha się od 25% do 56%, z najwyższą liczbą powołań w Sądzie Apelacyjnym w Warszawie. Istotne różnice występują także w obsadzeniu wydziałów, szczególnie tych utworzonych od 2018 roku, gdzie w gdańskim XVII Wydziale Własności Intelektualnej nie ma sędziów powołanych przez „nową” KRS. Dokument podkreśla znaczenie analizy tych danych dla zrozumienia dynamiki i transparentności procesu powołań sędziów w Polsce.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. W latach 2018-2023, znaczący odsetek sędziów powołanych na wniosek „nowej” Krajowej Rady Sądownictwa (KRS) pochodził z grup zawodowych związanych z prawem, takich jak adwokaci, prokuratorzy oraz referendarze sądowi, co może wskazywać na preferencje w doborze kandydatów oraz na potencjalne implikacje dla różnorodności doświadczeń w orzekaniu.

2. W analizowanych sądach apelacyjnych, odsetek sędziów powołanych przez „nową” KRS wahał się od 25% do 56%, co sugeruje, że w niektórych sądach nowi sędziowie stanowią znaczną część składu orzekającego, co może wpływać na dynamikę i jakość orzecznictwa.

3. Szybkie awanse w karierze sędziów, w tym awanse o co najmniej dwie instancje w krótkim czasie, mogą budzić wątpliwości co do transparentności i obiektywności procesu powoływania, co z kolei może wpływać na postrzeganą niezależność sądownictwa.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie transparentnych procedur rekrutacyjnych dla sędziów, które zapewnią równe szanse dla wszystkich kandydatów, niezależnie od ich wcześniejszego zatrudnienia. Należy opracować jasne kryteria oceny, które będą publicznie dostępne, aby zwiększyć zaufanie do procesu powoływania sędziów.

2. Zwiększenie liczby konkursów na stanowiska sędziowskie, w których uczestniczy więcej niż jeden kandydat. Taki krok przyczyni się do podniesienia jakości selekcji oraz umożliwi wybór najlepiej wykwalifikowanych osób do pełnienia funkcji sędziowskich.

3. Wprowadzenie programów szkoleniowych i mentoringowych dla nowo powołanych sędziów, szczególnie tych, którzy pochodzą z innych zawodów prawniczych. Takie wsparcie pomoże w szybszej adaptacji do roli sędziego oraz w zrozumieniu specyfiki pracy w sądownictwie.

Skopiowano!

Przejdź do treści