close

Raport

W tematyce: Energetyka

Potencjał województwa zachodniopomorskiego w zakresie rozwoju europejskiego, w tym polskiego sektora morskiej energetyki wiatrowej

Data publikacji: 11/2022

Tematyka: Energetyka

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia analizę gospodarczego i społecznego potencjału województwa zachodniopomorskiego w budowie morskich farm, przede wszystkim w polskiej części Morza Bałtyckiego. Znajduje się w nim omówienie i ocena planów rozwoju tego sektora, a także uwarunkowań biznesowych, przestrzennych, naukowych i kadrowych regionu. Celem analizy jest precyzyjne określenie możliwego wkładu Pomorza Zachodniego w morską energetykę wiatrową.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Województwo zachodniopomorskie posiada wysoki potencjał gospodarczy, przestrzenny i inwestycyjny, a także wysokorozwinięte zaplecze portowe.
  2. Pomorze Zachodnie posiada wszelkie warunki do zwiększania swojej roli w gospodarce kraju i południowego regionu Bałtyku. Na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi może powstać dużą liczbę nowych przedsiębiorstw.
  3. Zespół portowy Szczecin-Świnoujście umożliwia korzystanie z relatywnie taniej i bezproblemowej logistycznie obsługi budowy oraz eksploatacji morskich farm wiatrowych i rozwoju gospodarki morskiej.
  4. Port w Kołobrzegu jest korzystnie położony jako potencjalny port serwisowy, a także pozwala na budowę i remont jednostek pływających.
  5. Wysoki potencjał rozwojowy posiada przy tym branża metalowa, mająca największy, ponad 22-procentowy udział w eksporcie towarów z województwa zachodniopomorskiego.
  6. Pomorze Zachodnie jest coraz bardziej atrakcyjne dla rozwoju zaawansowanych technologii, zwłaszcza w branży elektromaszynowej, metalowej, energetycznej, konstrukcji wielkogabarytowych, logistycznej czy produkcji sprzętu transportowego i stoczniowego.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Wsparcie rozwoju branż będących specjalizacjami Pomorza Zachodniego – powinno być priorytetem władz centralnych i lokalnych͕ , nawet kosztem wolniejszego rozwoju kompetencji regionu w innych sektorach.
  2. Zwiększenie konkurencyjności i możliwości rozwoju zachodniopomorskiego portów – niezbędne jest nadanie im przez władze centralne politycznego priorytetu co najmniej równoważnego temu przypisywanego portom w Trójmieście i ich rozwojowi.
  3. Opracowanie i wdrożenie w systemach mechanizmów wsparcia przemysłu stoczniowego – kluczowe w tym przypadku jest zainicjowanie i wsparcie na poziomie centralnym oraz lokalnym zwiększania integracji branży stoczniowej w celu maksymalizacji jej potencjału i podniesienia konkurencyjności przetargowej.
  4. Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej – województwo zachodniopomorskie powinno otrzymać status regionu o znaczeniu strategicznym w rozwoju MEW. Warto też rozważyć objęcie go jedną specjalną strefą ekonomiczną, w której inwestorom przysługiwałoby ukierunkowane wsparcie na rozwój działalności, tworzenie miejsc pracy czy aktywności badawczej i rozwojowej.
  5. Poprawa skomunikowania województwa – dotyczy to zarówno jego dostępności od strony morza, jak i od strony lądu. Rząd powinien nadać najwyższy priorytet rozwojowi korytarza transportowego północ-południe, tak samo jak w przyspieszeniu i terminowej realizacji budowy nowych połączeń transportowych między- i wewnątrz regionalnych.
  6. Skupienie się na równomiernym rozwoju regionu – władze województwa powinny stopniowo i konsekwentnie pobudzać jego wzrost gospodarczy, szczególnie koncentrując się na wsparciu obszarów wykazujących cechy zacofania. Władze lokalne powinny bardziej promować na tych terenach powstawanie nowych zakładów produkcyjnych, a także wspierać mobilność pracowników między różnymi częściami województwa.

Skopiowano!

Skip to content