close

Raport

W tematyce: Gospodarka i rynek pracy

POLITYKA UNII EUROPEJSKIEJ A SPRAWY POLSKIE. Żegluga na Odrze.

Data publikacji: 12/07/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

„Żegluga na Odrze” autorstwa Jacka Trycha to analiza dotycząca potencjału żeglugi śródlądowej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem rzeki Odry. Autor podkreśla znaczenie historycznych doświadczeń związanych z Odrzańską Drogą Wodną, które mogą być cenną lekcją dla współczesnych działań w zakresie transportu wodnego. Wskazuje na rosnące zainteresowanie masowym transportem śródlądowym, zarówno ze strony krajowych, jak i zagranicznych podmiotów, oraz na potrzebę stworzenia odpowiednich warunków prawnych i infrastrukturalnych, aby konkurować z innymi formami transportu.

Trych zwraca uwagę na ekonomiczne korzyści płynące z transportu rzecznego, który charakteryzuje się większą efektywnością energetyczną w porównaniu do transportu drogowego. Przykładowo, statek śródlądowy może przebyć znacznie większy dystans przy tym samym nakładzie energii, co czyni go bardziej opłacalnym rozwiązaniem. Autor podkreśla również, że planowanie inwestycji w infrastrukturę żeglugową powinno uwzględniać szerszy kontekst, obejmujący nie tylko lokalne społeczności, ale także potencjalnych odbiorców z całego kraju i zagranicy. W ten sposób, „Żegluga na Odrze” staje się istotnym głosem w debacie na temat przyszłości transportu wodnego w Polsce.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Potencjał transportu śródlądowego: Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej stwarza znaczące możliwości dla rozwoju transportu śródlądowego w Polsce. Zwiększenie klasy żeglowności Odry do IV klasy, w zgodzie z zachodnioeuropejskimi standardami, może przyczynić się do wzrostu efektywności transportu towarów, co z kolei wpłynie na konkurencyjność polskiej gospodarki w skali międzynarodowej.

2. Wymagana infrastruktura: Aby zrealizować ambitne plany modernizacji, konieczne jest zainwestowanie w odpowiednią infrastrukturę, w tym budowę nowych stopni wodnych oraz kanałów, które połączą Odrę z innymi szlakami wodnymi, takimi jak Wisła czy Dunaj. Tego rodzaju inwestycje są kluczowe dla zapewnienia rentowności i efektywności transportu wodnego.

3. Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska: Historia regulacji Odry pokazuje, że ingerencje w naturalne środowisko mogą prowadzić do negatywnych skutków, takich jak powodzie. Dlatego przy planowaniu modernizacji należy uwzględnić aspekty ekologiczne, aby zminimalizować negatywny wpływ na lokalne ekosystemy oraz zapewnić zrównoważony rozwój regionu.

4. Współpraca międzynarodowa: W kontekście planów modernizacji Odry, istotne jest nawiązanie współpracy z zagranicznymi podmiotami oraz instytucjami, co może przyczynić się do pozyskania funduszy unijnych oraz wsparcia technicznego. Taka współpraca jest niezbędna, aby skutecznie konkurować z innymi krajami w zakresie transportu wodnego.

5. Interes lokalnych społeczności: Plany dotyczące żeglugi na Odrze powinny uwzględniać potrzeby i oczekiwania lokalnych społeczności. Włączenie mieszkańców oraz lokalnych przedsiębiorstw w proces decyzyjny może przyczynić się do większej akceptacji inwestycji oraz ich lepszego dostosowania do lokalnych warunków.

6. Wzrost znaczenia sektora żeglugi: Z danych wynika, że w 2022 roku wokół Odrzańskiej Drogi Wodnej funkcjonowało około 500 podmiotów związanych z żeglugą, co generowało znaczne przychody. Wzrost znaczenia sektora żeglugi śródlądowej może prowadzić do tworzenia nowych miejsc pracy oraz dalszych inwestycji, co jest korzystne dla rozwoju gospodarczego regionu.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wzmocnienie współpracy międzysektorowej: Zaleca się stworzenie platformy współpracy pomiędzy instytucjami rządowymi, samorządowymi oraz sektorem prywatnym, aby zintegrować działania na rzecz rozwoju żeglugi na Odrze. Taka współpraca powinna obejmować wspólne projekty, wymianę wiedzy oraz zasobów, co przyczyni się do efektywniejszego wykorzystania dostępnych funduszy i zasobów.

2. Opracowanie długofalowej strategii rozwoju infrastruktury: Niezbędne jest stworzenie kompleksowego planu rozwoju infrastruktury żeglugowej na Odrze, który uwzględni zarówno modernizację istniejących obiektów, jak i budowę nowych. Strategia powinna być oparta na analizie potrzeb lokalnych społeczności oraz prognoz dotyczących przyszłego ruchu wodnego.

3. Zwiększenie inwestycji w edukację i promocję żeglugi: Rekomenduje się wprowadzenie programów edukacyjnych oraz kampanii promocyjnych, które zwiększą świadomość społeczną na temat korzyści płynących z rozwoju żeglugi. Edukacja powinna obejmować zarówno aspekty ekologiczne, jak i ekonomiczne, co może przyczynić się do większego zainteresowania tym sektorem.

4. Zastosowanie innowacyjnych technologii: Należy zainwestować w nowoczesne technologie, które mogą usprawnić zarządzanie ruchem wodnym oraz zwiększyć bezpieczeństwo na Odrze. Wdrożenie systemów monitorowania i zarządzania ruchem, a także innowacyjnych rozwiązań ekologicznych, może przyczynić się do zrównoważonego rozwoju żeglugi.

5. Zwiększenie dostępności finansowania: Rekomenduje się poszukiwanie dodatkowych źródeł finansowania, w tym funduszy unijnych oraz partnerstw publiczno-prywatnych, które umożliwią realizację projektów związanych z rozwojem żeglugi. Ważne jest, aby proces aplikacji o fundusze był uproszczony i dostępny dla lokalnych samorządów oraz przedsiębiorców.

6. Monitorowanie i ocena postępów: Należy wprowadzić system regularnego monitorowania i oceny postępów w realizacji strategii rozwoju żeglugi na Odrze. Taki system powinien obejmować zbieranie danych dotyczących ruchu wodnego, stanu infrastruktury oraz wpływu na lokalne społeczności, co pozwoli na bieżąco dostosowywanie działań do zmieniających się warunków.

Skopiowano!

Skip to content