close

Raport

W tematyce: Energetyka

Polityka klimatyczna na agendzie UE Co nas czeka?

Data publikacji: 2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Europa jest najszybciej ocieplającym się kontynentem, z temperaturami rosnącymi dwukrotnie szybciej niż w innych regionach świata. Zmiany klimatyczne mają poważne konsekwencje dla gospodarki, prowadząc do częstszych suszy, pożarów i powodzi, które generują ogromne straty finansowe. Geopolityczne napięcia, takie jak agresja Rosji na Ukrainę oraz rosnące napięcia z Chinami, dodatkowo komplikują sytuację, stawiając bezpieczeństwo militarne i ekonomiczne w centrum uwagi europejskich rządów.

Wysokie ceny energii w Europie, które są dwukrotnie wyższe niż w USA czy Chinach, stają się poważnym wyzwaniem dla firm, zmuszając niektóre z nich do rozważenia przenosin poza Unię Europejską. Wzrost popularności partii skrajnie prawicowych, jak Liga Północna we Włoszech, jest związany z niezadowoleniem społecznym wynikającym z restrykcyjnych polityk ekologicznych, które dotykają najuboższe grupy społeczne.

Mimo zawirowań geopolitycznych, transformacja energetyczna w Europie postępuje, a kluczowym czynnikiem jej sukcesu będzie utrzymanie niskich cen energii. W obliczu wyzwań związanych z zależnościami ekonomicznymi od autorytarnych państw, UE dąży do zwiększenia swojej autonomii strategicznej i przystosowania przemysłu do nowej, zdekarbonizowanej rzeczywistości.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Transformacja energetyczna jako nieodwracalny proces: Mimo zawirowań geopolitycznych, takich jak wojna w Ukrainie, transformacja energetyczna w Europie postępuje nieprzerwanie. Przejście od paliw kopalnych do źródeł odnawialnych jest kluczowe dla zmiany struktury gospodarki światowej, co stwarza zarówno nowe możliwości wzrostu, jak i ryzyka dla krajów, które nie dostosują się do tej zmiany.

2. Zagrożenia związane z zależnościami ekonomicznymi: Konflikty geopolityczne, w szczególności związane z uzależnieniem od państw autorytarnych, ujawniają ryzyko związane z budowaniem zależności ekonomicznych. Transformacja energetyczna ma na celu zminimalizowanie tych zagrożeń, co wymaga jednak aktywnego wsparcia dla krajowego przemysłu oraz dostosowania do warunków funkcjonowania w zdekarbonizowanej gospodarce.

3. Wzrost obaw o ceny energii: Wzrost odsetka Polaków obawiających się, że polityka klimatyczna Unii Europejskiej podnosi ceny energii, wskazuje na rosnące napięcia społeczne związane z transformacją energetyczną. W kontekście obniżania emisji, rządy muszą znaleźć równowagę między celami klimatycznymi a potrzebami gospodarczymi obywateli.

4. Zmieniające się preferencje społeczne: Badania pokazują, że poparcie dla stopniowej rezygnacji z energetyki węglowej maleje, a coraz więcej Polaków opowiada się za wykorzystaniem krajowych zasobów węgla. To może wskazywać na potrzebę przemyślenia strategii komunikacji i edukacji w zakresie korzyści płynących z odnawialnych źródeł energii.

5. Rola polityki unijnej w kształtowaniu przyszłości energetycznej: Pomimo krytyki ze strony niektórych rządów, ambitne cele klimatyczne Unii Europejskiej pozostają na agendzie. Współpraca między różnymi ugrupowaniami politycznymi w instytucjach unijnych jest kluczowa dla realizacji Europejskiego Zielonego Ładu, co może wpłynąć na przyszłość polityki energetycznej w Polsce.

6. Potrzeba strategicznego podejścia do inwestycji w OZE: Wzrost przekonania, że inwestycje w zielone technologie mogą długofalowo obniżyć ceny energii, wskazuje na potrzebę strategicznego podejścia do rozwoju odnawialnych źródeł energii. Wspieranie innowacji i technologii w tym obszarze może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności gospodarki oraz poprawy bezpieczeństwa energetycznego.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Zwiększenie edukacji ekologicznej: Należy zainwestować w programy edukacyjne, które zwiększą świadomość społeczną na temat zmian klimatycznych oraz korzyści płynących z transformacji energetycznej. Edukacja powinna obejmować różne grupy wiekowe i społeczności, aby zbudować szeroką bazę wsparcia dla polityki klimatycznej.

2. Dialog społeczny i konsultacje: Rekomenduje się prowadzenie regularnych konsultacji z obywatelami oraz organizacjami pozarządowymi w celu zrozumienia ich obaw i oczekiwań dotyczących polityki klimatycznej. Taki dialog może pomóc w budowaniu zaufania i akceptacji dla wprowadzanych regulacji.

3. Zrównoważony rozwój energetyki: W obliczu spadku poparcia dla odnawialnych źródeł energii, konieczne jest opracowanie strategii, która zrównoważy rozwój OZE z wykorzystaniem krajowych zasobów węgla. Należy promować technologie, które umożliwiają efektywne wykorzystanie obu źródeł energii, co może przyczynić się do stabilności energetycznej kraju.

4. Wsparcie dla innowacji technologicznych: Rząd powinien stworzyć programy wsparcia dla innowacyjnych rozwiązań w zakresie energii odnawialnej oraz efektywności energetycznej. Inwestycje w badania i rozwój mogą przyczynić się do obniżenia kosztów energii oraz zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki na rynku europejskim.

5. Monitorowanie i ocena polityki klimatycznej: Należy wprowadzić systematyczne monitorowanie skutków wdrażanych polityk klimatycznych oraz ich wpływu na gospodarkę i społeczeństwo. Regularne raporty i analizy pozwolą na bieżąco dostosowywać strategie do zmieniających się warunków i potrzeb obywateli.

6. Promowanie zrównoważonego transportu: W obliczu rosnącej popularności skrajnie prawicowych partii w kontekście restrykcyjnych regulacji ekologicznych, warto zainwestować w rozwój zrównoważonego transportu publicznego oraz infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. Takie działania mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji oraz poprawy jakości życia mieszkańców.

Skopiowano!

Skip to content