Gospodarcze funkcje decyzyjne i kontrolne ośrodków miejskich
Data publikacji: 01/2023
Tematyka: Ekonomia | Gospodarka i rynek pracy | Samorząd terytorialny
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dla skutecznego wdrażania polityk miejskich istotne jest wskazanie, jaką rolę pełnią poszczególne polskie miasta ze względu na swoją pozycję w sieci hierarchicznej miast, a w szczególności, które z nich pełnią rolę biegunów (ośrodków) wzrostu lub są do nich predysponowane. Raport przedstawia znaczenie funkcji zarządczych i kontrolnych w kształtowaniu hierarchii ośrodków miejskich oraz ich roli w procesach kształtowania się lokalnego i regionalnego potencjału innowacyjnego. Ponadto autorzy raportu poszukują prawidłowości rozmieszczenia siedzib zarządów w polskich miastach. Przedstawiono największe skupienie zarządów, zwłaszcza firm wiedzochłonnych, w przestrzeni Polski na poziomie miast oraz obszarów metropolitalnych.
Wnioski
Wnioski
- Centrale firm i instytucji, zarówno sektora publicznego jak i prywatnego, wpływają silnie na rozwój gospodarczy miast, gdyż generują wysokie lokalne efekty mnożnikowe, szczególnie w sektorze usług.
- Rozmieszczenie zarządów firm wykazuje silną koncentrację na najwyższych szczeblach hierarchii osadniczej, a przede wszystkim na terytorium miasta stołecznego Warszawy. Znaczącymi ośrodkami władzy gospodarczej są także metropolie ponadregionalne – w największym stopniu Kraków, Wrocław i Poznań.
- Strukturalnie, jako najbardziej zaawansowany technologicznie, jawi się obszar metropolitalny Wrocławia, gdzie ponad 43% zarządów przedsiębiorstw reprezentuje sektory wiedzochłonne, a następnie Warszawy, Szczecina i Krakowa (odpowiednio 38%, 37% i 34%). Mniejszy udział zaawansowanych technologicznie podmiotów wykazują obszary metropolitalne Łodzi, Poznania i Trójmiasta.
- Zadania central firm, takie jak formułowanie celów strategicznych i operacyjnych, nadzór oraz kontrola, wymagają specyficznych czynników związanych z lokalizacją – bliskości do administracji państwowej i central innych firm, dobrej siatki ponadregionalnych połączeń transportowych i komunikacyjnych, bliskości specjalistycznych usługodawców, obecności wysoko wykwalifikowanego personelu oraz odpowiedniego zaplecza biurowego, mieszkaniowego i oferty spędzania wolnego czasu. Wszystkie te czynniki razem wzięte oznaczają, że centrale firm w znacznym stopniu koncentrują się w największych metropoliach kraju
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Należy wspierać ekosystemy innowacyjne ośrodków regionalnych i subregionalnych, szczególnie te, które już wykształciły lub rozwijają skupiska działalności związane z zaawansowanymi sektorami produkcji oraz usługami wiedzochłonnymi. W ten sposób wzmacnia się endogeniczną przedsiębiorczość oraz podnosi jakość życia, zwłaszcza w obszarze edukacji, opieki zdrowotnej i kultury.
- Warto intensyfikować inwestycje w rozwój infrastruktury teleinformatycznej oraz transportu szynowego miast regionalnych i subregionalnych
- Należy wspierać rozwój przedsiębiorczości i atrakcyjności mieszkaniowej.
- Zwiększenie roli pracy zdalnej może stanowić szansę dla mniejszych ośrodków miejskich, w tym również tych znajdujących się poza obszarami metropolitalnymi, spowalniając odpływ ludzi młodych, podnosząc potencjał innowacyjny tych obszarów, a tym samym wzmacniając ich endogenny potencjał rozwoju.