e-Doręczenia – bezpieczne rozwiązanie dla transformacji korespondencji papierowej
Autor: Obserwatorium.biz
Data publikacji: 25/01/2024
Tematyka: Cyfryzacja
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „e-Doręczenia” prezentuje innowacyjne podejście Ministerstwa Cyfryzacji do transformacji korespondencji papierowej poprzez usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, znanej jako e-Doręczenia. Badania rynkowe oraz analizy prawne, techniczne i ekonomiczne ukazują korzyści w postaci usprawnionej komunikacji między podmiotami publicznymi, komercyjnymi i społecznymi, oszczędności kosztów oraz zapewnienia bezpiecznej komunikacji elektronicznej. Raport skupia się na perspektywie użytkowników oraz prezentuje czynniki sukcesu wdrożenia e-Doręczeń. Działania w obszarze cyfryzacji i administracji publicznej mają kluczowe znaczenie dla rozwoju nowoczesnych usług elektronicznych, podnoszących efektywność i bezpieczeństwo komunikacji w erze cyfrowej.
Wnioski
Wnioski
Elektroniczna forma doręczenia ma skutek prawny tradycyjnego listu poleconego, a jednocześnie zapewnia zwiększone bezpieczeństwo. W efekcie przekłada się na szybsze działanie, redukcję kosztów obsługi i podniesienie jakości komunikacji z obywatelami lub klientami.
Oszczędność liczona na jednej przesyłce zrealizowanej przez system e-Doręczeń w stosunku do standardowego listu może wynieść nawet 75%, nie licząc potencjalnie krótszego czasu przygotowania przesyłki w systemie e-Doręczeń i kosztów druku, zakupu kopert czy obsługi kancelaryjnej.
Wyliczone przy takich założeniach oszczędności dla podmiotów komercyjnych, w przypadku, gdyby były w stanie zmigrować 50% realizowanej przez siebie korespondencji z formuły tradycyjnej na elektroniczną przy wykorzystaniu usługi e-Doręczeń, wynosiłyby 660 mln zł brutto wyłącznie ze względu na obniżenie kosztów wysyłki, przy uwzględnieniu cenników operatorów.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
Konieczność dopracowania prawa na poziomie ustaw, ale i aktów wykonawczych,
aby uniknąć sprzeczności zapisów pomiędzy poszczególnymi aktami prawnymi kampanię informacyjna dotyczącą e-Doręczeń, pod warunkiem realizowania jej w sposób spójny i dostosowany do potrzeb różnych odbiorców.
Współpraca poszczególnych (nawet konkurencyjnych) podmiotów ze wspomnianego powyżej ekosystemu, aby wspólnie wypracowywać najwyższe standardy usługi, w tym przede wszystkim w zakresie komunikacji poszczególnych usług między sobą,
Sprawne wdrożenie systemów, a następnie ich elastyczny i dynamiczny rozwój na podstawie zgłoszeń klientów i oczekiwań rynku, uwzględnianie głosu i perspektywy klientów w zakresie użyteczności interfejsu, funkcjonalności usługi oraz konkurencyjnej polityki cenowej.