Branding Polski. Budowanie marki narodowej i rekomendacje dla Polski
Autor: Instytut Nowej Europy
Data publikacji: 12/2020
Tematyka: Sprawy zagraniczne
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „Branding Polski. Budowanie marki narodowej i rekomendacje dla Polski” prezentuje analizę stanu polskiego brandingu oraz rekomendacje dotyczące usprawnienia jego funkcjonowania. Autorzy raportu przedstawiają koncepcję brandingu państwa jako sumy doświadczeń i percepcji odbieranych przez podmioty zewnętrzne i partnerów międzynarodowych. W raporcie omówione są również działania podejmowane przez Polskę w celu promocji swojej marki w sektorze turystycznym oraz rekomendacje dotyczące budowania marki narodowej.
Wnioski
Wnioski
- Branding państwa to ważny element budowania wizerunku kraju na arenie międzynarodowej.
- Polska posiada własny branding, jednak wymaga on usprawnień w poszczególnych obszarach
- Ministerstwu Spraw Zagranicznych podlega 25 Instytutów Polskich działających w 23 krajach na świecie (wg stanu na 1.03.2020) – ich podstawowe zadanie statutowe to promocja Polski
- Obecnie w zakresie promocji polskiej kultury i dziedzictwa za granicą funkcjonuje osiem instytucji podległych Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Raport NIK za lata 2010–2015 wskazuje, że gospodarcze działania w zakresie brandingu prowadziło ponad 170 podmiotów (wliczając ambasady i placówki promocji handlu) – nie wyróżniono jednak podziału na działania związane z eksportem i inwestycjami.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Wprowadzenie międzyresortowego systemu zarządzania promocją Polski za granicą dla bardziej efektywnej koordynacji i realizacji działań marketingowych
- Wprowadzenie narzędzi pozwalających monitorować, mierzyć i ewaluować realizowane działania promocyjne.
- Budowanie wizerunku gospodarki atrakcyjnej dla inwestorów zagranicznych np. poprzez projekty public-private partnerships (PPP).