close

Raport

W tematyce: Cyfryzacja

Pięć wyzwań cyfrowych dla Unii Europejskiej na lata 2024-2029

Data publikacji: 05/05/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Pięć wyzwań cyfrowych dla Unii Europejskiej na lata 2024-2029” przedstawia kluczowe kwestie dotyczące cyfryzacji w Europie. Autor podkreśla ambicje Unii w zakresie zwiększenia liczby startupów wycenianych na ponad 1 miliard USD, wskazując na potrzebę stworzenia ekosystemu sprzyjającego rozwojowi cyfrowych czempionów. W 2023 roku w Europie istniało 249 jednorożców, co jest znacznie mniej niż w USA i Chinach, co wskazuje na trudności europejskich startupów w osiąganiu sukcesów na rynku.

W kontekście Polski, dokument zwraca uwagę na wyzwania związane z cyfrową transformacją, szczególnie w mikrofirmach, które nie są uwzględniane w wielu statystykach. Polska osiągnęła jedynie 50% podstawowego poziomu intensywności cyfrowej wśród MŚP, realizując tylko 2 z 12 celów zapisanych w krajowym planie działania. Autor podkreśla, że transformacja cyfrowa powinna być dostosowana do rzeczywistych potrzeb gospodarki, a nie tylko do formalnych wymogów.

Ważnym elementem jest także dialog z sektorem technologicznym, który ma na celu poprawę współpracy między instytucjami publicznymi a prywatnymi. Dokument wskazuje na konieczność zharmonizowania polityk oraz podkreśla znaczenie cyberbezpieczeństwa jako priorytetu w nadchodzących latach.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Współpraca między sektorem publicznym a prywatnym jest kluczowa dla skutecznej implementacji regulacji dotyczących cyfryzacji. Tworzenie platform dialogowych, które angażują ustawodawców, przedsiębiorców oraz organizacje społeczne na etapie projektowania prawa, może znacząco ułatwić egzekwowanie przepisów oraz ograniczyć potrzebę ich nowelizacji.

2. Polska stoi przed wyzwaniem harmonizacji polityk cyfrowych, które powinny wzajemnie się uzupełniać, aby skutecznie realizować cele cyfrowej dekady. Niezbędne jest, aby transformacja cyfrowa obejmowała również mikrofirmy, które odgrywają istotną rolę w gospodarce, a obecne wskaźniki mogą nie odzwierciedlać rzeczywistego stanu cyfryzacji w tym sektorze.

3. Wdrożenie unijnych regulacji w zakresie e-administracji napotyka na opóźnienia, co może wpływać na rozwój usług cyfrowych. Dialog z branżą technologiczną oraz konsultacje z organizacjami branżowymi są niezbędne, aby zidentyfikować i zrealizować potrzeby użytkowników, co przyczyni się do efektywności e-administracji.

4. Realizacja celów cyfrowej dekady wymaga nie tylko osiągnięcia określonych wskaźników, ale także głębokiej analizy stanu cyfryzacji w Polsce. Działania powinny odpowiadać rzeczywistym potrzebom rynku, co może przyczynić się do wzmocnienia pozycji polskiej gospodarki cyfrowej na arenie europejskiej.

5. W kontekście cyfryzacji MŚP, Polska ma szansę na wyróżnienie się w Europie, jednak wymaga to zintegrowanego podejścia do transformacji cyfrowej, które uwzględnia współpracę między różnymi sektorami oraz instytucjami. Kluczowe jest, aby działania były dostosowane do specyfiki i potrzeb lokalnych przedsiębiorstw.

6. W obliczu wyzwań związanych z cyfryzacją, konieczne jest zwiększenie zaangażowania w badania i rozwój technologii, takich jak sztuczna inteligencja i chmura obliczeniowa. Inwestycje w te obszary mogą przyczynić się do podniesienia konkurencyjności polskich firm oraz ich zdolności do adaptacji w dynamicznie zmieniającym się środowisku technologicznym.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wzmocnienie współpracy międzysektorowej: Należy zainicjować i rozwijać platformy dialogowe, które łączą przedstawicieli sektora publicznego, prywatnego oraz organizacji społecznych. Taki model współpracy umożliwi lepsze dostosowanie polityk cyfrowych do rzeczywistych potrzeb rynku oraz zwiększy efektywność wdrażania regulacji.

2. Zwiększenie wsparcia dla mikrofirm: Rząd powinien skoncentrować się na opracowaniu programów wsparcia, które umożliwią mikrofirmom dostęp do nowoczesnych technologii cyfrowych. W szczególności warto zainwestować w edukację i szkolenia, które pomogą tym przedsiębiorstwom w pełni wykorzystać potencjał cyfryzacji.

3. Usprawnienie procesu legislacyjnego: Należy dążyć do uproszczenia procedur legislacyjnych związanych z cyfryzacją, aby zminimalizować opóźnienia w implementacji unijnych regulacji. Wprowadzenie mechanizmów monitorujących postępy w realizacji przepisów może przyczynić się do szybszego dostosowania krajowych systemów prawnych do wymogów unijnych.

4. Promowanie innowacji w e-administracji: Warto zainwestować w rozwój e-usług administracyjnych, takich jak e-doręczenia czy e-płatności, aby zwiększyć ich dostępność i użyteczność dla obywateli oraz przedsiębiorstw. Kluczowe będzie również zaangażowanie użytkowników w proces projektowania tych usług, co pozwoli na lepsze dostosowanie ich do potrzeb społecznych.

5. Wzmacnianie kompetencji cyfrowych: Należy zainwestować w programy edukacyjne, które zwiększą kompetencje cyfrowe obywateli oraz pracowników sektora MŚP. Wspieranie szkoleń z zakresu nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja czy analiza danych, przyczyni się do podniesienia poziomu cyfrowej intensywności w polskiej gospodarce.

6. Monitorowanie postępów cyfryzacji: Rekomenduje się stworzenie systemu wskaźników, który umożliwi regularne monitorowanie postępów w zakresie cyfryzacji w Polsce. Taki system powinien uwzględniać różnorodność przedsiębiorstw, w tym mikrofirmy, aby zapewnić pełny obraz stanu transformacji cyfrowej w kraju.

Skopiowano!

Skip to content