close

Raport

W tematyce: Energetyka

Przemysł i handel naftowy. Raport roczny 2023

Data publikacji: 2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport Roczny 2023 Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego przedstawia wyzwania i zmiany w sektorze paliwowym w Polsce, które były wynikiem globalnych napięć geopolitycznych, w tym wojny rosyjsko-ukraińskiej. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej, krajowa sprzedaż paliw wzrosła o 6,5% w porównaniu do roku 2022, co przyczyniło się do rekordowych wpływów do systemu finansów publicznych, wynoszących ponad 94 miliardy złotych. Wprowadzenie embarga na import gotowych paliw, które weszło w życie 5 lutego 2022 roku, pomogło zredukować zależność energetyczną Unii Europejskiej od Rosji, a sektor paliwowy wykazał się odpornością na wprowadzone sankcje.

W dłuższej perspektywie przewiduje się wzrost znaczenia komunikacji zbiorowej, szczególnie w miastach, co będzie związane z wprowadzeniem stref czystego transportu oraz ograniczeniami dla pojazdów indywidualnych. Wzrost ekologiczności transportu ma być wspierany przez rozwój pojazdów na paliwa alternatywne oraz promowanie komunikacji kolejowej. W kontekście transformacji energetycznej, kluczowe będzie zapewnienie odpowiednich inwestycji w technologie niskoemisyjne oraz opracowanie konkretnych planów redukcji emisji. Wzrost preferencji kierowców w kierunku pojazdów elektrycznych i hybrydowych może wpłynąć na przyszły kształt rynku motoryzacyjnego.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wzrost sprzedaży paliw w Polsce o około 6,5% w 2023 roku, mimo trudnej sytuacji gospodarczej i wysokich cen, wskazuje na stabilność sektora paliwowego oraz jego zdolność do adaptacji w obliczu zmieniających się warunków rynkowych, co przekłada się na rekordowe wpływy do systemu finansów publicznych.

2. Wprowadzenie pakietu Fit for 55 oraz reformy systemu handlu emisjami (EU ETS II) podkreśla zaangażowanie Unii Europejskiej w transformację energetyczną, co wymaga od branży paliwowej dostosowania się do nowych regulacji dotyczących redukcji emisji, w tym osiągnięcia 100% redukcji emisji CO2 w samochodach osobowych do 2035 roku.

3. Geopolityczne napięcia, takie jak wojna w Ukrainie oraz konflikty na Bliskim Wschodzie, mają istotny wpływ na globalny rynek paliw, co prowadzi do konieczności zmiany kierunków zaopatrzenia oraz dostosowania strategii zakupowych przez polskie przedsiębiorstwa naftowe.

4. Wzrost znaczenia technologii niskoemisyjnych oraz zielonego transportu stawia przed branżą paliwową wyzwania związane z inwestycjami w badania i rozwój, co wymaga nie tylko odpowiedniego finansowania, ale także sprzyjających regulacji podatkowych, aby umożliwić rozwój innowacyjnych rozwiązań.

5. Stabilizacja rynku paliw w Polsce w 2023 roku, po okresie masowych zakupów w 2022 roku, wskazuje na potrzebę monitorowania polityki cenowej operatorów rynkowych oraz ich wpływu na dynamikę sprzedaży, co jest kluczowe dla przewidywania przyszłych trendów rynkowych.

6. Wzrost liczby stacji paliw w Polsce, które sprzedają co najmniej benzynę silnikową i olej napędowy, świadczy o rosnącej konkurencji na rynku, co może prowadzić do dalszej optymalizacji usług oraz dostosowania oferty do potrzeb konsumentów, a także do rozwoju segmentu stacji oferujących alternatywne źródła paliw.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Zwiększenie inwestycji w infrastrukturę magazynową: W obliczu rosnącego zapotrzebowania na paliwa, szczególnie w kontekście wsparcia Ukrainy, zaleca się intensyfikację inwestycji w rozwój pojemności magazynowych w Polsce. Umożliwi to efektywne przechowywanie zapasów paliw oraz zminimalizuje ryzyko deficytów na rynku.

2. Promowanie pojazdów niskoemisyjnych: W odpowiedzi na zmieniające się regulacje dotyczące emisji CO2, konieczne jest wprowadzenie programów wsparcia dla nabywców pojazdów niskoemisyjnych, w tym elektrycznych i hybrydowych. Takie działania mogą przyczynić się do szybszej transformacji parku samochodowego w Polsce.

3. Rozwój infrastruktury ładowania i tankowania: W związku z rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych oraz planami wprowadzenia pojazdów na wodór, należy skoncentrować się na budowie odpowiedniej infrastruktury ładowania i tankowania. Wspieranie rozwoju stacji ładowania oraz punktów tankowania wodoru jest kluczowe dla zwiększenia dostępności tych technologii.

4. Edukacja i informowanie konsumentów: W celu zwiększenia świadomości na temat korzyści płynących z używania paliw alternatywnych oraz niskoemisyjnych, zaleca się prowadzenie kampanii edukacyjnych. Informowanie społeczeństwa o dostępnych opcjach oraz ich wpływie na środowisko może przyczynić się do zmiany preferencji zakupowych.

5. Wspieranie innowacji w sektorze paliwowym: Należy promować badania i rozwój w obszarze nowych technologii paliwowych, w tym syntetycznych i biopaliw. Wspieranie innowacji może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności polskiego sektora paliwowego oraz jego zdolności do adaptacji w obliczu zmieniających się regulacji.

6. Monitorowanie i analiza rynku: Wskazane jest regularne monitorowanie trendów na rynku paliw oraz analizowanie wpływu regulacji na sektor. Umożliwi to szybką reakcję na zmiany oraz dostosowanie strategii do dynamicznie rozwijającego się otoczenia rynkowego.

Skopiowano!

Skip to content