Efekty działalności systemu instytucji otoczenia biznesu
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 27/08/2024
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli instytucji otoczenia biznesu, koncentrując się na programowaniu, zarządzaniu oraz osiąganiu założonych efektów. W ramach kontroli przedsiębiorców objętych badaniem ankietowym w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 31 marca 2023 r. badano m.in. czy system Instytucji Otoczenia Biznesu był skuteczny i czy minister właściwy ds. gospodarki zapewnił warunki skutecznej
realizacji misji IOB.
Wnioski
Wnioski
1. System instytucji otoczenia biznesu nie był skuteczny. Minister właściwy do spraw gospodarki oraz instytucje otoczenia biznesu nie stworzyły spójnego i skutecznego systemu wsparcia dla przedsiębiorców.
2. Minister nierzetelnie realizował zadanie zwiększenia skuteczności działań ośrodków innowacji, przyjęte przez Radę Ministrów w Strategii Produktywności 2030. Nie określił zakresu prac i założeń finansowych dla tego działania co było niezgodne ze Standardami zarzadzania projektami strategicznymi w administracji rządowej określonymi przez Rządowe Biuro Monitorowania Projektów w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. W ponad połowie skontrolowanych instytucji otoczenia biznesu nie monitorowano lub nie analizowano efektów dotyczących m.in. wdrażania innowacji, projektów B+R, transferu technologii.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wykorzystanie przy opracowaniu systemu wspieraniu inwestycji posiadanych analiz, opracowań oraz wiedzy dotyczącej efektów funkcjonowaniu dotychczasowego systemu akredytacji instytucji otoczenia biznesu.
2. Zapewnienie strategicznego programowania działalności w perspektywie co najmniej średniookresowej, z uwzględnieniem jako podstawy statutowych celów działalności.
3. Zapewnienie systemu ewaluacji działalności instytucji otoczenia biznesu poprzez monitoring oraz adekwatnie ustalane i rozliczane cele zarządcze.