Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2023 roku.
Data publikacji: 27/05/2024
Tematyka: Administracja publiczna | Kultura | Media | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) za 2023 rok przedstawia kluczowe działania i osiągnięcia w zakresie regulacji mediów w Polsce. W dokumencie omówiono m.in. kwestie związane z dostępnością usług audiowizualnych dla osób z niepełnosprawnościami, postulując zwiększenie udziału udogodnień, takich jak napisy i tłumaczenia na język migowy. Analizowano również udział utworów w języku polskim w programach radiowych, gdzie średni wskaźnik wyniósł 41%, co przekracza wymogi ustawowe.
W kontekście dezinformacji, KRRiT zwróciła uwagę na odpowiedzialność mediów, szczególnie w odniesieniu do relacji dotyczących katastrofy ekologicznej w Odrze, podkreślając konieczność rzetelnego przedstawiania faktów. Wskazano na potrzebę etyki dziennikarskiej oraz standardów redakcyjnych, które powinny być przestrzegane przez nadawców.
Dodatkowo, raport porusza kwestie związane z bezpieczeństwem w mediach, w tym regulacje dotyczące e-learningu oraz wyzwania związane z niepełnoletnimi użytkownikami platform medialnych. KRRiT podkreśla znaczenie transparentności i odpowiedzialności w działaniach mediów, co jest kluczowe dla zachowania zaufania społecznego i jakości informacji.
Wnioski
Wnioski
1. Wzrost liczby skarg dotyczących mediów: W roku sprawozdawczym odnotowano znaczący wzrost liczby skarg i wniosków, co wskazuje na rosnącą aktywność odbiorców w zakresie monitorowania jakości treści medialnych. Szczególnie wyróżnia się przypadek reportażu „Bielmo – Franciszkańska 6”, który wywołał masowe protesty, co może sugerować potrzebę większej odpowiedzialności mediów za prezentowane treści.
2. Potrzeba zwiększenia dostępności usług audiowizualnych: W apelach do KRRiT podkreślono konieczność zwiększenia udziału udogodnień dla osób z dysfunkcją wzroku i słuchu w programach telewizyjnych. Wskazuje to na niedostateczną dostępność mediów dla osób z niepełnosprawnościami, co powinno stać się priorytetem w przyszłych regulacjach.
3. Zagrożenia związane z dezinformacją: Raport wskazuje na rosnące zjawisko fake news i deep fake, co podkreśla potrzebę wzmocnienia kompetencji analitycznych KRRiT oraz rozwijania narzędzi do identyfikacji i przeciwdziałania dezinformacji. Wprowadzenie sztucznej inteligencji w tym zakresie może znacząco poprawić efektywność działań regulatora.
4. Stronniczość w mediach: Analiza materiałów medialnych ujawnia tendencje do stronniczości i manipulacji informacjami, co podważa zaufanie do mediów. Wskazuje to na konieczność wprowadzenia bardziej rygorystycznych standardów etycznych w dziennikarstwie oraz edukacji dziennikarzy w zakresie obiektywności i rzetelności.
5. Rola KRRiT w kształtowaniu rynku mediów: Krajowy Instytut Mediów, jako instytucja wspierająca KRRiT, powinien skupić się na badaniach dotyczących nowych trendów w mediach cyfrowych. Zrozumienie tych zjawisk jest kluczowe dla skutecznego regulowania rynku mediów i zapewnienia bezpieczeństwa obywateli.
6. Edukacja medialna jako kluczowy element: Wzrost liczby skarg oraz problematyka dezinformacji wskazują na potrzebę intensyfikacji działań w zakresie edukacji medialnej. Odbiorcy powinni być lepiej przygotowani do krytycznej analizy treści medialnych, co przyczyni się do zwiększenia ich świadomości i odpowiedzialności w korzystaniu z mediów.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wzmocnienie edukacji medialnej: Należy zainwestować w programy edukacyjne skierowane do różnych grup społecznych i wiekowych, które będą miały na celu zwiększenie świadomości obywateli na temat dezinformacji, fake news oraz technik manipulacji w mediach. Tego rodzaju działania powinny obejmować warsztaty, seminaria oraz materiały edukacyjne dostępne w różnych formatach.
2. Regulacje dotyczące sztucznej inteligencji w mediach: Konieczne jest opracowanie i wdrożenie szczegółowych regulacji prawnych dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w produkcji treści medialnych. Powinny one obejmować zasady weryfikacji treści generowanych przez AI oraz obowiązek oznaczania takich materiałów, aby odbiorcy mogli łatwo rozróżnić autentyczne informacje od syntetycznych.
3. Zwiększenie dostępności treści dla osób z niepełnosprawnościami: Rekomenduje się wprowadzenie obowiązkowych standardów dotyczących dostępności treści audiowizualnych dla osób z dysfunkcją wzroku i słuchu. W szczególności, należy zapewnić, aby wszystkie programy informacyjne oraz debaty publiczne były dostępne z tłumaczeniem na język migowy oraz z odpowiednimi napisami.
4. Monitorowanie i analiza treści medialnych: Należy stworzyć systemy monitorujące obecność i dostępność szkodliwych treści w mediach, w tym mowy nienawiści oraz dezinformacji. Regularne analizy powinny być przeprowadzane w celu identyfikacji trendów i wzorców, co pozwoli na szybsze reagowanie na niepożądane zjawiska w przestrzeni medialnej.
5. Wspieranie różnorodności w mediach: Rekomenduje się promowanie różnorodności w treściach medialnych, aby zapewnić reprezentację różnych grup społecznych i ich perspektyw. Media powinny dążyć do tworzenia programów, które odzwierciedlają zróżnicowane doświadczenia i opinie, co przyczyni się do budowania bardziej inkluzywnego społeczeństwa.
6. Współpraca z organizacjami pozarządowymi: Należy nawiązać współpracę z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami zajmującymi się ochroną praw człowieka i wolności słowa. Taka współpraca może przyczynić się do lepszego zrozumienia potrzeb społecznych oraz do wspólnego opracowywania strategii przeciwdziałania dezinformacji i mowie nienawiści w mediach.