Żegluga śródlądowa w Polsce w latach 2022 i 2023
Autor: Główny Urząd Statystyczny
Data publikacji: 07/10/2024
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy | Infrastruktura | Statystyki
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument przedstawia analizę żeglugi śródlądowej w Polsce, koncentrując się na strukturze taboru barkowego oraz przewozach ładunków w latach 2022 i 2023. W 2023 roku dominowały jednostki pływające w systemie pchanym i holowanym, które stanowiły 76,8% ogółu taboru barkowego, transportując 850,3 tys. ton ładunków, co stanowiło 50,3% całkowitych przewozów wodnych. W 2022 roku większość przewozów realizowanych przez polskich armatorów miała charakter międzynarodowy, osiągając 1 408,7 tys. ton, co stanowiło 67,8% ogółu. W komunikacji krajowej przewieziono 667,7 tys. ton, co stanowiło 32,2%. Zauważono spadek przewozów między portami zagranicznymi o 16,7%, a eksport ładunków zmniejszył się o 25,5%. Głównym kierunkiem eksportu były Niemcy, które stanowiły 80,1% całkowitego eksportu towarów drogami śródlądowymi. Dokument podkreśla znaczenie infrastruktury wodnej oraz technicznych norm, które wpływają na efektywność transportu. Wskazuje również na zmiany w strukturze przewozów, co może mieć istotne konsekwencje dla przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce.