Funkcjonowanie urzędów administracji publicznej w okresie pandemii Covid-19
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 04/2022
Tematyka: Administracja publiczna | Cyfryzacja
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli, jaką Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła w latach 2019 – 22 października 2021 roku i objęła 8 urzędów gmin, 2 miasta na prawach powiatu oraz 4 starostwa powiatowe w województwie zachodniopomorskim. Celem podjętych działań było sprawdzenie, w jaki sposób urzędy administracji publicznej pracowały w czasie pandemii Covid-19.
Wnioski
Wnioski
- w prowadzeniu i rozstrzyganiu spraw w niewielkim stopniu wykorzystywano narzędzia cyfrowe – jedynie 10% usług publicznych świadczono w formie elektronicznej, a podstawową formą komunikacji Obywatela z urzędem była skrzynka podawcza
- zaledwie co czwarty pracownik merytoryczny posiadał imienny podpis kwalifikowany
- urzędnicy 50% skontrolowanych urzędów korzystali podczas pracy zdalnej z prywatnych komputerów
- w porównaniu z marcem 2019 r. w czerwcu 2021 r. (badany przez NIK okres), liczba interwencji dotyczących przemocy domowej, które podjęli pracownicy skontrolowanych urzędów, wzrosła o 64%
- W raporcie o postępie cyfrowym Unii Europejskiej w 2020 r. Polska zajęła jedno z ostatnich miejsc – 24. Z usług administracji elektronicznej korzystało w badanym roku 49% użytkowników internetu (średnia dla UE 64%), a wskaźnik dostępności cyfrowych usług publicznych dla obywateli wynosił 65% (średnia dla UE 75%).
- tylko połowa skontrolowanych placówek umożliwiała umówienie wizyty przez internet
- we wszystkich skontrolowanych urzędach zapewniono pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, informowano o podjętych działaniach zapobiegawczych oraz wymogach reżimu sanitarnego i zagwarantowano stały dostęp do środków czystości i dezynfekcji
- nadzór samorządów nad działalnością szkół w okresie zdalnego nauczania był niewystarczający – w ponad połowie badanych placówek stwierdzono uchybienia w zakresie organizacji i realizacji zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, tylko w 53% placówkach potwierdzono bieżącą realizację podstawy programowej
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- do Ministra Cyfryzacji: określenie standardów cyfrowych usług publicznych dla administracji samorządowej, propagowania rozwiązań chmurowych oraz koordynacji działań w tym zakresie
- do Ministra Edukacji i Nauki: wzmocnienie skuteczności nadzoru nad podmiotami powołanymi do sprawowania nadzoru nad szkołami w zakresie nadzoru tych podmiotów nad prawidłowością realizacji zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji zajęć, w szczególności poprzez doprowadzenie do prawidłowej realizacji podstawy programowej oraz zniwelowania różnic w zakresie kompetencji cyfrowych uczniów
- do Ministra Rodziny i Polityki Społecznej: pilne przedłożenie do dalszych prac legislacyjnych ustawy wprowadzającej w Kodeksie pracy regulacje dotyczące pracy zdalnej, w tym określające definicję tego trybu pracy, a także wprowadzające prawa i obowiązki występujące po stronie pracodawcy i pracownika, w szczególności dotyczące sposobu rozliczania kosztów zdalnego realizowania zadań
- do organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego:
- cyfryzacja świadczonych usług publicznych,
- ponowna identyfikację ryzyka, w przypadku istotnej zmiany warunków funkcjonowania jednostki, w celu zapewnienia ciągłości realizacji zadań,
- systemowe wsparcie metodyczne dla nauczycieli w zakresie prawidłowości realizacji zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji zajęć.