Potencjał województwa zachodniopomorskiego w zakresie rozwoju europejskiego, w tym polskiego sektora morskiej energetyki wiatrowej
Autor: Polityka Insight
Data publikacji: 11/2022
Tematyka: Energetyka
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia analizę gospodarczego i społecznego potencjału województwa zachodniopomorskiego w budowie morskich farm, przede wszystkim w polskiej części Morza Bałtyckiego. Znajduje się w nim omówienie i ocena planów rozwoju tego sektora, a także uwarunkowań biznesowych, przestrzennych, naukowych i kadrowych regionu. Celem analizy jest precyzyjne określenie możliwego wkładu Pomorza Zachodniego w morską energetykę wiatrową.
Wnioski
Wnioski
- Województwo zachodniopomorskie posiada wysoki potencjał gospodarczy, przestrzenny i inwestycyjny, a także wysokorozwinięte zaplecze portowe.
- Pomorze Zachodnie posiada wszelkie warunki do zwiększania swojej roli w gospodarce kraju i południowego regionu Bałtyku. Na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi może powstać dużą liczbę nowych przedsiębiorstw.
- Zespół portowy Szczecin-Świnoujście umożliwia korzystanie z relatywnie taniej i bezproblemowej logistycznie obsługi budowy oraz eksploatacji morskich farm wiatrowych i rozwoju gospodarki morskiej.
- Port w Kołobrzegu jest korzystnie położony jako potencjalny port serwisowy, a także pozwala na budowę i remont jednostek pływających.
- Wysoki potencjał rozwojowy posiada przy tym branża metalowa, mająca największy, ponad 22-procentowy udział w eksporcie towarów z województwa zachodniopomorskiego.
- Pomorze Zachodnie jest coraz bardziej atrakcyjne dla rozwoju zaawansowanych technologii, zwłaszcza w branży elektromaszynowej, metalowej, energetycznej, konstrukcji wielkogabarytowych, logistycznej czy produkcji sprzętu transportowego i stoczniowego.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Wsparcie rozwoju branż będących specjalizacjami Pomorza Zachodniego – powinno być priorytetem władz centralnych i lokalnych͕ , nawet kosztem wolniejszego rozwoju kompetencji regionu w innych sektorach.
- Zwiększenie konkurencyjności i możliwości rozwoju zachodniopomorskiego portów – niezbędne jest nadanie im przez władze centralne politycznego priorytetu co najmniej równoważnego temu przypisywanego portom w Trójmieście i ich rozwojowi.
- Opracowanie i wdrożenie w systemach mechanizmów wsparcia przemysłu stoczniowego – kluczowe w tym przypadku jest zainicjowanie i wsparcie na poziomie centralnym oraz lokalnym zwiększania integracji branży stoczniowej w celu maksymalizacji jej potencjału i podniesienia konkurencyjności przetargowej.
- Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej – województwo zachodniopomorskie powinno otrzymać status regionu o znaczeniu strategicznym w rozwoju MEW. Warto też rozważyć objęcie go jedną specjalną strefą ekonomiczną, w której inwestorom przysługiwałoby ukierunkowane wsparcie na rozwój działalności, tworzenie miejsc pracy czy aktywności badawczej i rozwojowej.
- Poprawa skomunikowania województwa – dotyczy to zarówno jego dostępności od strony morza, jak i od strony lądu. Rząd powinien nadać najwyższy priorytet rozwojowi korytarza transportowego północ-południe, tak samo jak w przyspieszeniu i terminowej realizacji budowy nowych połączeń transportowych między- i wewnątrz regionalnych.
- Skupienie się na równomiernym rozwoju regionu – władze województwa powinny stopniowo i konsekwentnie pobudzać jego wzrost gospodarczy, szczególnie koncentrując się na wsparciu obszarów wykazujących cechy zacofania. Władze lokalne powinny bardziej promować na tych terenach powstawanie nowych zakładów produkcyjnych, a także wspierać mobilność pracowników między różnymi częściami województwa.