Zmniejszanie luki pomiędzy potrzebami branży cyberbezpieczeństwa a umiejętnościami absolwentów szkół wyższych
Autor: NASK
Data publikacji: 10/2022
Tematyka: Bezpieczeństwo i obronność | Cyfryzacja | Edukacja i Nauka
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport omawia badanie przeprowadzone w celu ustalenia kompetencji zawodowych i ogólnych wymaganych dla młodych osób wchodzących na rynek pracy w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Wyniki badań wskazują na konieczność posiadania takich umiejętności, jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, praca zespołowa, kreatywność i komunikacja. Wśród kluczowych kompetencji zawodowych wymienia się znajomość bezpiecznych komunikacji i technologii internetowych. Raport zwraca uwagę na brak różnorodności w sektorze cyberbezpieczeństwa, z niską reprezentacją kobiet i osób poniżej 30 roku życia. Raport zaleca dostosowanie edukacji do potrzeb jednostek oraz uwzględnienie przyszłych potrzeb społeczeństwa.
Wnioski
Wnioski
- Istnieje brak zrównoważonego rozwoju w sektorze cyberbezpieczeństwa.
- Różnorodność jest zagrożona w sektorze cyberbezpieczeństwa.
- Edukacja powinna dostosowywać się do potrzeb jednostek i wyobrażenia przyszłego społeczeństwa.
- Istnieje niedopasowanie pomiędzy oczekiwanymi kompetencjami ze strony przemysłu i oczekiwaniami sektora edukacji.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Propagowanie różnorodności w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
- Wspieranie inicjatyw zachęcających młodzież do kształcenia się w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
- Integracja przedsiębiorców z sektorem edukacji w celu wspólnej adaptacji treści kształcenia.
- Zwiększenie wątków edukacyjnych dotyczących narzędzi i platform stosowanych w technologiach cyfrowych.