close

Raport

W tematyce: Ekonomia

Zielone finanse w Polsce 2024

Data publikacji: 2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Zielone finanse w Polsce 2024” przedstawia postępy w zakresie zrównoważonego finansowania w Polsce, podkreślając znaczenie współpracy między sektorem publicznym a prywatnym. Wskazuje na rosnące zainteresowanie regulacjami promującymi zrównoważony rozwój, w tym Rozporządzenie Unii Europejskiej dotyczące ujawniania informacji o zrównoważonym finansowaniu (SFDR). Zidentyfikowane zostały kluczowe trendy, takie jak zwiększone wsparcie regulacyjne oraz standaryzacja praktyk finansowych, co ma na celu ułatwienie inwestorom oceny zrównoważonych inwestycji.

Raport zwraca uwagę na wyzwania związane z transformacją energetyczną, w tym potrzebę inwestycji w zielone źródła energii, które są niezbędne dla osiągnięcia celów klimatycznych. Wskazuje również na znaczenie sektora nieruchomości w kontekście niskoemisyjnej gospodarki obiegu zamkniętego, co zostało uwzględnione w Taksonomii.

Dodatkowo, raport porusza problem greenwashingu, zalecając instytucjom finansowym przyjęcie przejrzystości w komunikacji oraz unikanie nieprecyzyjnych twierdzeń. Współpraca między różnymi podmiotami oraz odpowiedzialne podejście do finansowania są kluczowe dla rozwoju zrównoważonego rynku finansowego w Polsce, co ma na celu wsparcie transformacji gospodarczej i adaptacji do zmian klimatu.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wprowadzenie dyrektywy CSRD oraz standardów ESRS stwarza nowe ramy dla raportowania zrównoważonego rozwoju, co wymusi na przedsiębiorstwach większą transparentność i odpowiedzialność w zakresie ujawniania danych ESG. Firmy będą musiały dostosować swoje procesy raportowania, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami, ale również z potencjalnymi korzyściami w postaci zwiększonej konkurencyjności.

2. Wiele szwedzkich dużych spółek notowanych na giełdzie, mimo opóźnienia w obowiązku raportowania, już rozpoczęło przygotowania do ujawniania danych dotyczących zrównoważonego rozwoju. To wskazuje na rosnącą świadomość znaczenia ESG w strategiach biznesowych oraz chęć budowania przewagi konkurencyjnej poprzez proaktywne podejście do zrównoważonego rozwoju.

3. Analiza danych ESG ujawnia istotne luki w raportowaniu emisji przez firmy, szczególnie w zakresie 3, co może prowadzić do niepełnego obrazu ich wpływu na środowisko. Wiele przedsiębiorstw nie dostarcza wystarczających informacji na temat przyczyn zmian emisji, co utrudnia ocenę ich działań w zakresie redukcji emisji i osiągania celów klimatycznych.

4. Wdrożenie centralnej bazy danych do zbierania informacji ESG wymaga poprawy jakości i przejrzystości danych prezentowanych przez firmy. Wprowadzenie kwestionariuszy jako narzędzia do zbierania danych może zwiększyć porównywalność i kompleksowość informacji, co jest kluczowe dla interesariuszy oraz analityków rynku.

5. Współpraca między sektorem publicznym a prywatnym jest niezbędna dla skutecznego wdrożenia Taksonomii oraz zrównoważonego finansowania. Dialog ten powinien koncentrować się na wyjaśnieniu technicznych kryteriów kwalifikacji oraz na wsparciu instytucji finansowych w adaptacji do nowych regulacji, co przyczyni się do rozwoju zrównoważonych projektów.

6. Wzrost liczby firm wyznaczających cele redukcji emisji wskazuje na rosnącą odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na środowisko. Jednakże, tylko niewielka część z nich raportuje wszystkie zakresy emisji, co podkreśla potrzebę dalszej edukacji i wsparcia w zakresie pełnego ujawniania danych oraz realizacji ambitnych celów klimatycznych.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Budowa Centralnej Bazy Danych ESG: Należy utworzyć ogólnodostępną, centralną bazę danych ESG, która będzie wspierać transparentność i dostęp do informacji o realizacji celów klimatycznych przez przedsiębiorstwa. Baza powinna być otwarta dla wszystkich zainteresowanych, a jej rozwój powinien być wspierany przez instytucje publiczne, aby zapewnić wysoką jakość i szybkie wdrożenie.

2. Wzmocnienie Roli Giełdy Papierów Wartościowych: Zaleca się aktualizację Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego, aby skoncentrować się na zwiększeniu liczby debiutów oraz poprawie relacji kapitalizacji spółek giełdowych do PKB. Giełda powinna stać się kluczowym mechanizmem finansującym rozwój polskich firm, zgodnie z zapisami Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego.

3. Integracja Instrumentów Emerytalnych: Proponuje się integrację różnych produktów emerytalnych, takich jak OFE, IKZE i IKE, w jeden spójny produkt, który będzie dostępny dla wszystkich obywateli, w tym rolników i przedsiębiorców. Taka integracja uprości system emerytalny i zwiększy jego atrakcyjność.

4. Edukacja i Rozwój Kompetencji Rynku: Należy zainwestować w programy edukacyjne i szkoleniowe, które zwiększą kompetencje uczestników rynku finansowego w zakresie zrównoważonego rozwoju i finansowania. Wspieranie wiedzy na temat ESG i zrównoważonych inwestycji jest kluczowe dla efektywnego wdrażania rekomendacji dotyczących zrównoważonego finansowania.

5. Przejrzystość w Komunikacji Finansowej: Instytucje finansowe powinny przyjąć zasady przejrzystości w komunikacji dotyczącej zielonej bankowości. Należy unikać ogólnych i nieprecyzyjnych twierdzeń, a zamiast tego dostarczać konkretne informacje na temat działań podejmowanych w celu osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.

6. Współpraca Sektora Publicznego i Prywatnego: Kluczowe jest zacieśnienie współpracy między sektorem publicznym a prywatnym w zakresie wdrażania Taksonomii i zrównoważonego finansowania. Dialog ten powinien obejmować konsultacje oraz wspólne inicjatywy, które umożliwią lepsze zrozumienie i realizację celów związanych z adaptacją do zmian klimatycznych.

Skopiowano!

Skip to content