close

Raport

W tematyce: Gospodarka i rynek pracy

Zielona rewolucja w transporcie okiem przewoźników drogowych.

Data publikacji: 08/10/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Zielona rewolucja w transporcie okiem przewoźników drogowych” analizuje wyzwania i możliwości związane z dekarbonizacją transportu w Polsce. Wskazuje na niezadowolenie przewoźników z rządowych propozycji wsparcia, które są postrzegane jako niewystarczające. Tylko 3 z 13 rozmówców uznało dopłaty do zakupu pojazdów bezemisyjnych za zachęcające, a większość ocenia je jako zbyt niskie w stosunku do kosztów zakupu.

Główne bariery w wprowadzaniu zeroemisyjnych ciężarówek to wysokie koszty nabycia (73%) oraz brak infrastruktury ładowania (54%). Przewoźnicy oczekują większego wsparcia ze strony państwa, w tym obniżenia podatków, stabilnych regulacji oraz rozwoju infrastruktury ładowania. Ponadto, raport podkreśla potrzebę edukacji w zakresie zmian klimatycznych oraz korzyści ekonomicznych związanych z dekarbonizacją.

Mimo że 90% firm nie uczestniczyło w konsultacjach społecznych, 57% uważa planowane programy wsparcia za niewystarczające. W kontekście dekarbonizacji, przewoźnicy dostrzegają potencjalne korzyści, takie jak nowe zlecenia i niższe opłaty drogowe, jednak obawiają się, że nowe regulacje mogą stanowić zagrożenie dla ich działalności. Raport wskazuje na konieczność lepszej komunikacji między organami administracyjnymi a przewoźnikami, aby zminimalizować te obawy.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Sceptycyzm wobec technologii zeroemisyjnych: Wśród przewoźników istnieje znaczący sceptycyzm dotyczący technologii zeroemisyjnych. Mimo że 58% firm spotkało się z wymaganiami klientów dotyczącymi informacji o emisji CO₂, tylko 11% z nich popiera redukcję emisji poprzez wprowadzenie napędów bezemisyjnych. To wskazuje na rozbieżność między oczekiwaniami rynku a gotowością firm do adaptacji nowych technologii.

2. Niedostateczne wsparcie ze strony programów rządowych: Zaledwie 28% badanych przewoźników ocenia programy wsparcia jako wystarczające, co sugeruje, że istnieje potrzeba bardziej adekwatnych i dostosowanych do potrzeb branży rozwiązań. Większość respondentów (57%) uważa, że proponowane wsparcie jest niewystarczające, co może hamować proces dekarbonizacji w sektorze transportowym.

3. Obawy dotyczące stabilności finansowej: Firmy transportowe wyrażają obawy o długoterminową stabilność finansową, co wpływa na ich decyzje inwestycyjne. Niepewność związana z przyszłymi regulacjami oraz sytuacją ekonomiczną sprawia, że wiele przedsiębiorstw wstrzymuje się z inwestycjami w nowe technologie, w tym w pojazdy zeroemisyjne.

4. Potencjalne korzyści z dekarbonizacji: Przewoźnicy dostrzegają pewne korzyści związane z dekarbonizacją, takie jak nowe zlecenia i potencjalni kontrahenci (26% wskazań) oraz niższe opłaty drogowe (24% wskazań). To sugeruje, że mimo obaw, istnieje również świadomość, że adaptacja do wymogów ekologicznych może przynieść wymierne korzyści biznesowe.

5. Potrzeba stabilnego otoczenia regulacyjnego: Aż 48% badanych firm wskazuje na konieczność stabilnego i przewidywalnego otoczenia regulacyjnego jako kluczowego czynnika wspierającego decyzje inwestycyjne. Stabilność przepisów prawnych jest niezbędna, aby przewoźnicy mogli planować długoterminowe inwestycje w technologie dekarbonizacyjne.

6. Różnorodność w postrzeganiu dekarbonizacji: Wśród przewoźników występuje zróżnicowane podejście do dekarbonizacji, co może wynikać z różnic w wielkości firm, ich strukturze oraz poziomie zaawansowania technologicznego. To zróżnicowanie wskazuje na potrzebę bardziej spersonalizowanych strategii wsparcia, które uwzględniają specyfikę różnych segmentów rynku transportowego.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Edukacja i kampanie informacyjne: Należy zorganizować ogólnokrajowe kampanie edukacyjne, które będą miały na celu zwiększenie świadomości na temat korzyści płynących z dekarbonizacji transportu. Kampanie powinny być skierowane zarówno do przedsiębiorstw, jak i do społeczeństwa, aby promować zrozumienie wpływu na jakość powietrza, zdrowie publiczne oraz możliwości wsparcia finansowego.

2. Wsparcie dla innowacji technologicznych: Rekomenduje się stworzenie programów pilotażowych, które umożliwią przewoźnikom testowanie nowych technologii zeroemisyjnych w rzeczywistych warunkach operacyjnych. Współpraca z producentami pojazdów oraz instytutami badawczymi powinna być kluczowym elementem tych programów, aby zminimalizować ryzyko inwestycyjne.

3. Stabilne otoczenie regulacyjne: Ważne jest, aby władze publiczne zapewniły stabilne i przewidywalne otoczenie regulacyjne, które sprzyja długoterminowemu planowaniu rozwoju firm transportowych. Przewoźnicy powinni mieć jasne informacje na temat przyszłych regulacji dotyczących emisji CO₂, co pozwoli im na lepsze dostosowanie strategii inwestycyjnych.

4. Zarządzanie zmianą w przedsiębiorstwach: Firmy transportowe powinny opracować i wdrożyć plany transformacyjne, które uwzględniają dekarbonizację floty oraz adaptację do zmieniających się wymogów rynkowych. Kluczowe jest szkolenie kadry zarządzającej oraz pracowników w zakresie nowych technologii i efektywności energetycznej.

5. Optymalizacja procesów logistycznych: Przewoźnicy powinni zainwestować w cyfryzację i automatyzację procesów logistycznych, co pozwoli na zwiększenie efektywności transportu. Wdrożenie inteligentnych systemów zarządzania flotą umożliwi optymalizację tras oraz redukcję pustych przebiegów, co przyczyni się do zmniejszenia emisji.

6. Promowanie historii sukcesu: Należy promować pozytywne przykłady dekarbonizacji z różnych regionów, które przyniosły wymierne korzyści dla lokalnych społeczności i gospodarki. Historie sukcesu mogą inspirować inne firmy do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i przyczyniać się do zmiany postaw w branży transportowej.

Skopiowano!

Skip to content