Zieleń za mgłą -Czy projekty transportowe KPO pozostają adekwatną odpowiedzią na rzeczywistość polikryzysu?
Autor: Wise Europa
Data publikacji: 06/2023
Tematyka: Ekonomia | Energetyka | Ochrona środowiska
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Autorzy raportu próbują odpowiedzieć na pytanie, czy Polska ma jeszcze szansę stać się nowoczesnym i konkurencyjnym krajem w zakresie szeroko pojętych usług transportowych w kontekście zapisów ujętych w Krajowym Planie Odbudowy.
Wnioski
Wnioski
- Krajowy Plan Odbudowy w obszarze transportu stanowi zbiór reform i inwestycji, które wydarzyłyby się niezależnie od kryzysu związanego z pandemią COVID-19 czy wojną w Ukrainie. W znacznej mierze jest to zbiór długotrwałych potrzeb sektora transportu i przypisanie istniejących projektów do nowych źródeł finansowania
- Krajowy Plan Odbudowy i Rozwoju byłby dużą szansą na wsparcie polskiej gospodarki, a komponent „Zielona, inteligentna mobilność” odpowiada za 21% budżetu planu. Jest to istotne wzmocnienie dla przedsięwzięć w obszarze zrównoważonego transportu, które nie zawsze mogą liczyć na odpowiednie finansowanie. Inwestycje w transporcie wymagają jednak wieloletnich przygotowań, a perspektywa zakończenia wydawania środków do 2026 r. stawia wykonalność programu pod znakiem zapytania
- Krajowy Plan Odbudowy może być pomocny w przeciwdziałaniu kryzysowi energetycznemu i dążeniu do neutralnej klimatycznie mobilności – jego założenia zdecydowanie nie były jednak pisane z myślą o głębokiej zmianie w sektorze transportu
- W porównaniu do zagranicznych odpowiedników, w KPO zauważalny jest brak projektów związanych ze wsparciem integracji taryfowej systemu publicznego transportu zbiorowego oraz projektów związanych z rozbudową sieci dróg dla rowerów. W opinii autorów to stracona szansa, ponieważ w tych kwestiach zapóźnienia naszego kraju są szczególnie widoczne.