Zatrzymać smartwicę. Raport Klub Jagielloński 2025
Data publikacji: 01/2025
Tematyka: Edukacja i Nauka
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „Zatrzymać smartwicę” analizuje wpływ smartfonów i mediów cyfrowych na dzieci i młodzież szkolną oraz proponuje działania regulacyjne i edukacyjne mające na celu ograniczenie negatywnych konsekwencji ich nadmiernego używania. Dokument omawia zarówno międzynarodowe doświadczenia, takie jak wprowadzenie zakazów korzystania z telefonów w szkołach w Norwegii, Belgii czy Wielkiej Brytanii, jak i sytuację w Polsce.
W raporcie podkreślono istotę wprowadzenia zakazu używania smartfonów w młodszych klasach szkoły podstawowej, połączonego z edukacją zdrowotną na temat ryzyka cyfrowego uzależnienia. Dokument wskazuje na potrzebę jasnych, przejrzystych zasad korzystania z nowych technologii oraz włączenia wszystkich interesariuszy – od władz, przez nauczycieli, po rodziców i uczniów – w proces decyzyjny.
Ponadto zwraca uwagę na konieczność monitorowania i weryfikacji wieku użytkowników korzystających z aplikacji oraz na interdyscyplinarne podejście do problemu. Raport podkreśla też negatywny wpływ nadmiernego czasu przed ekranem na wellbeing dzieci, szczególnie w czasie pandemii COVID-19.
Wnioski
Wnioski
1. Wprowadzenie jasnych, transparentnych zasad dotyczących korzystania z urządzeń mobilnych w szkołach jest konieczne dla skutecznej egzekucji regulacji i uniknięcia konfliktów.
2. Zakazy korzystania ze smartfonów powinny być elastyczne i dostosowane do poziomu edukacji i świadomości uczniów.
3. Ograniczenia korzystania z urządzeń mobilnych w szkole nie powinny oznaczać wykluczenia technologii z procesu edukacyjnego
– ważna jest świadoma, odpowiedzialna integracja cyfrowych narzędzi.
4. Wymagana jest współpraca między różnymi instytucjami państwowymi, organizacjami rodziców, ekspertami i samorządami w celu wypracowania spójnych polityk.
5. Konieczne jest monitorowanie i weryfikowanie wieku użytkowników aplikacji mobilnych stosowanych w edukacji, by chronić młodsze dzieci przed nieodpowiednimi treściami i funkcjami.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wprowadzić ustawowy zakaz używania smartfonów przez uczniów w szkołach podstawowych klas I–III, z możliwością uchylenia go dla uczniów starszych tylko po odbyciu specjalnej edukacji zdrowotnej.
2. Podejmować szerokie konsultacje społeczne z udziałem wszystkich kluczowych interesariuszy (ministerstwa, szkoły, samorządy, rodzice, eksperci) w celu wypracowania optymalnej polityki regulacyjnej.
3. Promować i wdrażać programy edukacyjne skoncentrowane na rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia o technologii oraz odpowiedzialnego korzystania z urządzeń cyfrowych.
4. Wprowadzać i popularyzować narzędzia szkolne i społeczne, które umożliwiają monitorowanie i ograniczanie czasu korzystania ze smartfonów w edukacji.
5. Rozwijać kampanie społeczne skierowane na szczególne grupy narażone, zwłaszcza dziewczęta, oraz uświadamiające ryzyka uzależnienia i negatywne skutki korzystania z mediów społecznościowych.