Wybrane dane dotyczące sytuacji społeczno-gospodarczej województwa małopolskiego
Autor: Centrum Polityk Publicznych
Data publikacji: 01/07/2024
Tematyka: Ekonomia | Gospodarka i rynek pracy | Polityka społeczna | Samorząd terytorialny
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument przedstawia analizę sytuacji społeczno-gospodarczej województwa małopolskiego, koncentrując się na rynku pracy oraz podmiotach gospodarczych. Na koniec 2023 roku w regionie funkcjonowało 481 tys. podmiotów, co stanowi wzrost o 37% w porównaniu do dekady wcześniej. Wskaźnik przedsiębiorczości na tysiąc mieszkańców wynosił 140, przewyższając średnią krajową. Kraków, jako główny ośrodek, zarejestrował ponad 200 podmiotów na tysiąc mieszkańców, podczas gdy w innych powiatach wskaźnik ten był znacznie niższy.
W Małopolsce zarejestrowano ponad 350 dużych firm zatrudniających 250 i więcej osób, co stanowi około 8% w skali kraju. Wzrosła liczba osób prowadzących działalność gospodarczą, osiągając w I kwartale 2024 roku ponad 356 tys. podmiotów. Jednakże, liczba firm z kapitałem zagranicznym spada, a region zajmuje niską pozycję pod względem inwestycji per capita.
Na początku 2024 roku w Małopolsce pracowało około 1,43 mln osób, a wskaźnik zatrudnienia w wieku produkcyjnym był nieznacznie wyższy niż średnia krajowa. Region, po okresie pandemii, wykazuje tendencję wzrostu liczby pracujących, z Krakowem jako kluczowym rynkiem pracy. Dokument dostarcza cennych informacji o dynamice gospodarczej i rynku pracy w Małopolsce.
Wnioski
Wnioski
1. Wzrost liczby osób prowadzących działalność gospodarczą: W województwie małopolskim zaobserwowano systematyczny wzrost liczby osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, co wskazuje na rosnącą przedsiębiorczość w regionie. W I kwartale 2024 roku zarejestrowano ponad 356 tys. takich podmiotów, co w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców jest znacząco wyższe niż średnia krajowa.
2. Spadek kapitału zainwestowanego przez podmioty zagraniczne: Mimo obecności ponad 1,7 tys. podmiotów z kapitałem zagranicznym w 2022 roku, region małopolski odnotowuje spadek zarówno liczby tych podmiotów, jak i zainwestowanego przez nie kapitału. Taki trend może wskazywać na potrzebę poprawy atrakcyjności inwestycyjnej województwa w porównaniu do innych regionów Polski.
3. Stabilny rynek pracy: W 2023 roku w województwie małopolskim pracowało około 1,43 miliona osób, co stanowi kontynuację wzrostu liczby pracujących po załamaniu pandemicznym. Wskaźnik liczby pracujących na 1 000 osób w wieku produkcyjnym jest nieznacznie wyższy niż średnia krajowa, co sugeruje stabilność rynku pracy w regionie.
4. Zróżnicowanie aktywności zawodowej: Współczynnik aktywności zawodowej osób w wieku produkcyjnym w województwie małopolskim wykazuje zróżnicowanie w porównaniu do średniej krajowej, co może wskazywać na różnice w dostępności miejsc pracy oraz preferencjach zawodowych mieszkańców poszczególnych powiatów.
5. Zmiany w metodologii zbierania danych: W 2023 roku wprowadzono zmiany w metodologii zbierania danych dotyczących pracujących, co uniemożliwia bezpośrednie porównanie z danymi z lat wcześniejszych. To podkreśla znaczenie dostosowywania metod badawczych do zmieniających się warunków rynkowych oraz potrzeb analitycznych.
6. Rola obszaru metropolitalnego: Stolica województwa oraz jej obszar metropolitalny stanowią zdecydowanie największy rynek pracy w regionie, co może wpływać na migrację ludności oraz koncentrację działalności gospodarczej. Wzrost znaczenia tych obszarów może prowadzić do dalszego rozwoju infrastruktury oraz usług w regionie.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wspieranie przedsiębiorczości lokalnej: Należy zintensyfikować działania na rzecz wsparcia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Można to osiągnąć poprzez organizację szkoleń, warsztatów oraz programów mentoringowych, które pomogą w rozwijaniu umiejętności zarządzania i innowacyjności wśród lokalnych przedsiębiorców.
2. Zwiększenie inwestycji w kapitał zagraniczny: W obliczu spadającej liczby podmiotów z kapitałem zagranicznym, rekomenduje się opracowanie strategii promującej Małopolskę jako atrakcyjne miejsce dla inwestycji zagranicznych. Powinno to obejmować kampanie marketingowe oraz współpracę z agencjami inwestycyjnymi, aby przyciągnąć inwestorów i zwiększyć kapitał per capita w regionie.
3. Poprawa jakości danych o rynku pracy: W związku z wprowadzonymi zmianami w metodologii zbierania danych, zaleca się kontynuację prac nad poprawą jakości i dostępności danych dotyczących rynku pracy. Regularne aktualizacje oraz transparentność w publikacji wyników mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia dynamiki zatrudnienia i aktywności zawodowej w regionie.
4. Zwiększenie aktywności zawodowej wśród kobiet: Warto podjąć działania mające na celu zwiększenie wskaźnika aktywności zawodowej kobiet, szczególnie w kontekście ich udziału w rynku pracy. Programy wsparcia, takie jak elastyczne formy zatrudnienia, dostęp do opieki nad dziećmi oraz inicjatywy promujące równouprawnienie w miejscu pracy, mogą przyczynić się do poprawy sytuacji kobiet na rynku pracy.
5. Rozwój infrastruktury transportowej: Aby wspierać rozwój rynku pracy i przedsiębiorczości, konieczne jest inwestowanie w infrastrukturę transportową w regionie. Ulepszenie połączeń komunikacyjnych, zarówno lokalnych, jak i międzyregionalnych, może zwiększyć mobilność pracowników oraz ułatwić dostęp do rynków zbytu dla lokalnych przedsiębiorstw.
6. Monitorowanie poziomu bezrobocia: Rekomenduje się regularne monitorowanie poziomu bezrobocia w powiatach, aby szybko identyfikować obszary wymagające wsparcia. Wprowadzenie lokalnych programów aktywizacji zawodowej oraz współpraca z instytucjami rynku pracy mogą pomóc w redukcji bezrobocia i wspieraniu osób poszukujących pracy.