close

Raport

W tematyce: Edukacja i Nauka

Wybrane dane dotyczące sytuacji społeczno-gospodarczej województwa małopolskiego

Data publikacji: 01/09/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Województwo małopolskie charakteryzuje się silną koncentracją szkolnictwa wyższego, z Krakowem jako głównym ośrodkiem akademickim, w którym studiuje około 87% studentów regionu. W 2022 roku w Krakowie działało blisko 70% uczelni, a Nowy Sącz i Tarnów są kolejnymi istotnymi ośrodkami, z odpowiednio 6% i 3% studentów. W ostatniej dekadzie liczba studentów w regionie spadła, szczególnie w trybie studiów niestacjonarnych, który zmniejszył się o 35%. Mimo to, wzrósł udział studentów zagranicznych, z dominującą grupą z Ukrainy (61%).

W Małopolsce zauważalny jest także spadek liczby miejsc w domach studenckich, co wpłynęło na wzrost popularności prywatnych akademików. W 2023 roku w Krakowie dostępnych było 2,2 tys. miejsc w takich obiektach. Region ten zatrudnia około 14% polskich nauczycieli akademickich, a ich liczba wzrosła w ostatniej dekadzie, co jest wyjątkiem w skali kraju.

Pomimo trudności związanych z reformą systemu szkolnictwa wyższego, Małopolska pozostaje istotnym centrum edukacyjnym, z wyższym niż średnia krajowa wskaźnikiem doktorantów na 10 tys. mieszkańców. Region ten, mimo spadku liczby studentów, wciąż przyciąga uwagę dzięki umiędzynarodowieniu i różnorodności ofert edukacyjnych.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Spadek popularności studiów niestacjonarnych: W ostatniej dekadzie w Małopolsce zauważalny jest znaczący spadek liczby studentów kształcących się w trybie niestacjonarnym, który wyniósł 35%. W kontekście ogólnej liczby studentów, ich udział zmniejszył się do 27%, co może wskazywać na rosnącą preferencję dla studiów stacjonarnych oraz zmiany w podejściu do kształcenia wyższego.

2. Wzrost liczby studentów zagranicznych: Mimo że liczba studentów z zagranicy w Małopolsce wzrosła, ich udział w ogólnej liczbie studentów pozostaje stosunkowo niski w porównaniu do innych województw. Warto zauważyć, że większość studentów zagranicznych pochodzi z Ukrainy, co może sugerować potrzebę dalszego rozwoju programów współpracy międzynarodowej oraz wsparcia dla studentów z innych krajów.

3. Koncentracja uczelni w Krakowie: Kraków dominuje w regionie jako główny ośrodek akademicki, w którym studiuje aż 87% studentów Małopolski. Taka koncentracja może prowadzić do nierówności w dostępie do edukacji wyższej w mniejszych miastach, co wymaga działań na rzecz zrównoważonego rozwoju szkolnictwa wyższego w całym województwie.

4. Zmniejszenie liczby miejsc w domach studenckich: W ciągu ostatniej dekady liczba miejsc w domach studenckich w Małopolsce spadła o około 2 tysiące, co może wpływać na dostępność zakwaterowania dla studentów. Taki trend może prowadzić do problemów z zapewnieniem odpowiednich warunków życia dla rosnącej liczby studentów, co powinno być przedmiotem analizy i działań ze strony władz lokalnych oraz uczelni.

5. Umiędzynarodowienie kadry akademickiej: W Małopolsce odsetek nauczycieli akademickich z zagranicy jest stosunkowo wysoki w porównaniu do innych regionów, co może sprzyjać umiędzynarodowieniu edukacji oraz wzbogaceniu oferty dydaktycznej. Warto jednak kontynuować działania na rzecz przyciągania zagranicznych ekspertów, aby zwiększyć różnorodność i jakość kształcenia.

6. Wzrost liczby studentów w wybranych ośrodkach: Chociaż większość ośrodków akademickich w Małopolsce odnotowała spadek liczby studentów, Nowy Sącz i Oświęcim zanotowały wzrost. To może wskazywać na potrzebę dalszego rozwoju lokalnych uczelni oraz dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy w tych regionach, co może przyczynić się do ich dalszego rozwoju.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wzmacnianie międzynarodowej współpracy akademickiej: Uczelnie w Małopolsce powinny intensyfikować działania na rzecz międzynarodowej współpracy, w tym programów wymiany studentów i pracowników naukowych. Wzrost umiędzynarodowienia kadry akademickiej, który już jest zauważalny, może przyczynić się do podniesienia jakości kształcenia oraz badań naukowych.

2. Zwiększenie dostępności mieszkań dla studentów: W obliczu rosnących cen najmu mieszkań, uczelnie powinny rozważyć rozwój własnych zasobów mieszkaniowych, w tym budowę nowych domów studenckich oraz współpracę z sektorem prywatnym w celu zwiększenia dostępności mieszkań dla studentów. To może przyczynić się do poprawy warunków życia studentów oraz ich satysfakcji z wyboru uczelni.

3. Inwestycje w rozwój szkół doktorskich: W związku z reformą systemu szkolnictwa wyższego, która wpłynęła na liczbę doktorantów, rekomenduje się, aby uczelnie w Małopolsce zainwestowały w rozwój szkół doktorskich. Powinny one oferować atrakcyjne programy kształcenia, wsparcie mentorskie oraz możliwości współpracy z przemysłem, co może zwiększyć zainteresowanie studiami doktoranckimi.

4. Promowanie lokalnych ośrodków akademickich: W celu zrównoważonego rozwoju regionu, warto promować mniejsze ośrodki akademickie, takie jak Nowy Sącz i Tarnów. Uczelnie powinny prowadzić kampanie informacyjne oraz organizować wydarzenia, które przyciągną studentów do tych miast, co może przyczynić się do ich rozwoju gospodarczego i społecznego.

5. Zwiększenie wsparcia dla studentów z zagranicy: Uczelnie powinny wprowadzić programy wsparcia dla studentów zagranicznych, obejmujące m.in. pomoc w adaptacji, kursy językowe oraz integrację z lokalną społecznością. Takie działania mogą zwiększyć atrakcyjność Małopolski jako miejsca do studiowania i przyczynić się do wzrostu liczby studentów z zagranicy.

6. Monitorowanie i analiza trendów w edukacji: Rekomenduje się, aby instytucje edukacyjne regularnie monitorowały i analizowały zmiany w liczbie studentów oraz doktorantów, a także ich preferencje edukacyjne. Taka analiza pozwoli na lepsze dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy oraz oczekiwań studentów, co może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności uczelni.

Skopiowano!

Skip to content