W jakim stanie jest stan nauczycielski?
Autor: SOS dla edukacji
Data publikacji: 11/02/2025
Tematyka: Edukacja i Nauka
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia informacje na temat aktualnej sytuacji kadry nauczycielskiej, próbując znaleźć odpowiedzi na pytania: Jaki jest polski nauczyciel/ka? Co o tym zawodzie myśli społeczeństwo? Czy ta profesja cieszy się uznaniem? Czy kadra pedagogiczna jest gotowa na wyzwania, które niesie ze sobą zmiana? A jeśli nie, to jak ją włączyć w reformę i jak zbudować kompetencje nauczycielskie, które pozwolą uczyć ciekawiej, skuteczniej i z poczuciem sensu własnej pracy.
W społeczeństwie panuje przekonanie, że nauczyciele mają łatwą pracę, a w rzeczywistości często muszą radzić sobie z biurokracją, co odciąga ich od kluczowych zadań edukacyjnych. Niskie wynagrodzenie, często poniżej 3000 zł, jest postrzegane jako uwłaczające w kontekście odpowiedzialności zawodowej. Nauczyciele czują się niedoceniani, a ich praca nie jest szanowana, co wpływa na ich samoocenę i decyzje o pozostaniu w zawodzie.
W miarę jak nauczyciele podnoszą swoje umiejętności cyfrowe, ich postrzeganie w społeczeństwie zaczyna się poprawiać, jednak nadal istnieje duża dysproporcja między wymaganiami a społecznym uznaniem ich pracy.
Wnioski
Wnioski
1. Wiele systemów edukacji zmaga się z koniecznością zrównoważenia podaży i popytu na nauczycieli, jednocześnie borykając się ze spadkiem wyników uczniów oraz utrzymującymi się nierównościami. W 2022 roku niemal połowa (47%) dyrektorów szkół w krajach OECD zgłosiła, że braki kadrowe utrudniają prowadzenie zajęć na poziomie niższej szkoły średniej.
2. Dla skutecznego nauczania ważne jest, żeby uczeń bez strachu mógł powiedzieć, że czegoś nie rozumie. Uczniowie cenią nauczycieli, którzy spokojnie wyjaśniają trudne zagadnienie ponownie, jeśli ktoś tego potrzebuje. To takie podejście buduje autorytet nauczyciela.
3. Polscy nauczyciele matematyki niekorzystnie wypadają też w zakresie sposobów prowadzenia lekcji: rzadziej niż nauczyciele w innych krajach zachęcają uczniów do myślenia o praktycznych zastosowaniach matematyki i słabiej rozwijają ich umiejętność rozumowania (wyjaśnienie sposobu rozwiązania zadania, uzasadnienie odpowiedzi).
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Dalszy wzrost nauczycielskich wynagrodzeń, najlepiej w powiązaniu ze średnim wynagrodzeniem krajowym.
2. Wsparcie psychologiczne oraz podniesienie kompetencji nauczycieli w radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w szkole oraz dbania o własny dobrostan psychofizyczny.
3. Wprowadzenie zachęt dla nauczycielek i nauczycieli w systemie awansu oraz np. w postaci konkursów grantowych do tworzenia i utrzymywania formalnych i nieformalnych nauczycielskich sieci współpracy i wzajemnego uczenia się w szkole, gminie, regionie i w wymiarze ogólnopolskim.