close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

UREgulowany Rynek Energii. Podsumowanie Kadencji Rafała Gawina na stanowisku Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki 2019-2024

Data publikacji: 29/07/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument przedstawia kluczowe informacje dotyczące rynku energii w Polsce, koncentrując się na wyzwaniach i transformacjach, które miały miejsce w ostatnich latach. Regulator rynku energii, URE, wskazuje na potencjalne zagrożenie tzw. luki wytwórczej do 2036 roku, związane z wycofywaniem sterowalnych źródeł energii. W 2023 roku produkcja energii elektrycznej z fotowoltaiki osiągnęła 11 398 GWh, co świadczy o dynamicznym rozwoju tego sektora. URE aktywnie uczestniczył w pracach nad rozwiązaniami antykryzysowymi podczas pandemii, a normalny tryb działalności powrócił w połowie 2023 roku.

W kontekście regulacji, Prezes URE podkreślał potrzebę jasnych granic interwencji w rynek oraz korzyści płynące z przywrócenia mechanizmów rynkowych. W 2022 roku URE odmówił zatwierdzenia taryf dla kilku sprzedawców energii, dbając o ochronę odbiorców przed nieuzasadnionymi cenami. W ramach jubileuszu 25-lecia URE zorganizowano różne inicjatywy, w tym konkursy dla uczniów oraz publikacje dotyczące przyszłości polskiej energetyki. W 2023 roku przeprowadzono badania opinii publicznej na temat akceptacji dla transformacji energetycznej, co wskazuje na rosnącą świadomość społeczną w tym zakresie.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Transformacja energetyczna i nowe modele zarządzania: W obliczu rosnącej generacji energii ze źródeł odnawialnych, konieczne jest opracowanie nowego modelu organizacji i zarządzania infrastrukturą sieciową. Wzrost ten wymaga nie tylko modernizacji istniejących sieci, ale także sprawiedliwego podziału kosztów, co jest kluczowe dla uzyskania społecznej akceptacji dla transformacji energetycznej.

2. Rola URE w regulacjach rynkowych: Urząd Regulacji Energetyki (URE) odgrywa istotną rolę w kształtowaniu regulacji rynkowych, co zostało podkreślone w kontekście pakietu „Czysta energia dla wszystkich Europejczyków”. URE powinno aktywnie uczestniczyć w międzynarodowych dyskusjach, aby zapewnić Polsce odpowiedni wpływ na unijne regulacje dotyczące energetyki.

3. Reakcja na kryzysy i stabilność sektora: W czasie pandemii oraz w obliczu dynamicznych wzrostów cen paliw, URE wykazało się elastycznością i zdolnością do szybkiej reakcji na kryzysy. Współpraca z instytucjami finansowymi, takimi jak Bank Gospodarstwa Krajowego, w celu zapewnienia płynności finansowej przedsiębiorstw ciepłowniczych, jest przykładem proaktywnego podejścia do stabilizacji sektora.

4. Edukacja i wsparcie dla prosumentów: Wzrost liczby instalacji fotowoltaicznych w gospodarstwach domowych wskazuje na potrzebę edukacji i wsparcia dla prosumentów. URE, poprzez publikacje i poradniki, odpowiada na potrzeby odbiorców, co sprzyja zwiększeniu wiedzy na temat efektywnego użytkowania energii oraz technologii odnawialnych.

5. Zrównoważenie interesów na rynku energii: URE stara się równoważyć interesy przedsiębiorstw energetycznych oraz odbiorców energii, co jest kluczowe dla zapewnienia stabilności rynku. Odrzucanie wniosków taryfowych, które nie spełniają wymogów ustawowych, podkreśla zaangażowanie regulatora w ochronę konsumentów przed nieuzasadnionymi podwyżkami cen.

6. Monitorowanie akceptacji społecznej dla transformacji: URE prowadzi badania dotyczące poziomu wiedzy i akceptacji społecznej dla transformacji energetycznej. Zrozumienie opinii konsumentów na temat ich praw oraz wydatków na energię jest niezbędne do skutecznego wdrażania zmian w sektorze energetycznym i budowania zaufania do instytucji regulacyjnych.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wspieranie inwestycji w dekarbonizację: Należy wprowadzić dodatkowe zachęty finansowe dla przedsiębiorstw ciepłowniczych, które inwestują w technologie dekarbonizacji oraz efektywności energetycznej. Współpraca z instytucjami finansowymi oraz dostęp do funduszy unijnych mogą przyspieszyć proces modernizacji sektora ciepłownictwa.

2. Udoskonalenie procesu taryfowego: Warto kontynuować prace nad uproszczeniem i przyspieszeniem procedur zatwierdzania taryf dla ciepła. Wprowadzenie jasnych wytycznych oraz szkoleń dla przedsiębiorstw może zwiększyć efektywność tego procesu, co jest kluczowe w kontekście dynamicznych zmian na rynku energii.

3. Edukacja i informowanie konsumentów: Należy zintensyfikować działania edukacyjne skierowane do konsumentów energii, aby zwiększyć ich świadomość na temat praw konsumenckich oraz możliwości korzystania z odnawialnych źródeł energii. Opracowanie przystępnych materiałów informacyjnych oraz organizacja warsztatów mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia transformacji energetycznej.

4. Wzmocnienie współpracy międzynarodowej: Rekomenduje się aktywne uczestnictwo w międzynarodowych forach energetycznych, aby Polska mogła wpływać na kształtowanie regulacji unijnych i międzynarodowych. Współpraca z innymi krajami w zakresie wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk w transformacji energetycznej jest kluczowa dla osiągnięcia celów klimatycznych.

5. Monitorowanie sytuacji na rynku gazu: W obliczu zmieniających się kierunków dostaw gazu, konieczne jest regularne monitorowanie sytuacji na rynku gazu oraz dostosowywanie polityki regulacyjnej do aktualnych warunków. Umożliwi to lepsze zarządzanie ryzykiem i zapewnienie stabilności dostaw.

6. Zrównoważony rozwój infrastruktury energetycznej: Należy opracować nowy model organizacji i zarządzania infrastrukturą sieciową, który uwzględnia rosnący udział odnawialnych źródeł energii. Inwestycje w modernizację sieci oraz rozwój lokalnych rynków energii powinny być priorytetem, aby sprostać wymaganiom transformacji energetycznej.

Skopiowano!

Skip to content