Ukraińska droga do Unii Europejskiej. Polskie doświadczenia. Sektor farmaceutyczny.
Autor: Warsaw Enterprise Institute
Data publikacji: 04/09/2024
Tematyka: Administracja publiczna | Gospodarka i rynek pracy | Ochrona zdrowia | Polityka społeczna | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport dotyczący sektora farmaceutycznego w Polsce i na Ukrainie analizuje kluczowe cechy, wyzwania oraz możliwości obu krajów, szczególnie w kontekście współpracy polsko-ukraińskiej i integracji z Unią Europejską. Polski sektor farmaceutyczny, z przychodami przekraczającymi 15 miliardów złotych w 2022 roku, odgrywa istotną rolę w gospodarce, z dominującymi graczami takimi jak Polpharma i Roche Polska. Wysoka koncentracja rynku hurtowni, gdzie trzy podmioty kontrolują 70% rynku, stwarza wyzwania dla konkurencji i dostępu do leków.
Raport podkreśla również wpływ demografii, wskazując na starzejącą się populację oraz napływ imigrantów z Ukrainy jako czynniki napędzające popyt na produkty farmaceutyczne. W kontekście Ukrainy, dokument omawia trudności związane z dostosowaniem sektora do standardów UE oraz doświadczenia polskich firm, które mogą być pomocne dla ukraińskich przedsiębiorców. Współpraca między Polską a Ukrainą w obszarze farmacji ma potencjał, aby wzmocnić obie gospodarki i przyczynić się do rozwoju innowacji w sektorze zdrowia. Raport zawiera także rekomendacje dotyczące polityki i strategii, które mogą wspierać dalszy rozwój sektora farmaceutycznego w obu krajach.
Wnioski
Wnioski
1. Współpraca między Polską a Ukrainą: Istnieje znaczący potencjał do zacieśnienia współpracy gospodarczej między Polską a Ukrainą, szczególnie w kluczowych sektorach, takich jak energetyka, farmacja i transport. Wspólne projekty mogą przyczynić się do wzajemnego uzupełniania się gospodarek oraz zwiększenia konkurencyjności na rynkach europejskich.
2. Integracja z regulacjami UE: Proces integracji Ukrainy z Unią Europejską stawia przed ukraińskim sektorem farmaceutycznym wyzwania związane z dostosowaniem do unijnych norm i regulacji. Kluczowe będzie wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych oraz stworzenie nowego organu regulacyjnego, który zapewni zgodność z wymogami UE, co może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa lekowego w Ukrainie.
3. Znaczenie analizy i prognoz: Regularne analizy i prognozy dotyczące gospodarki Ukrainy, prowadzone przez instytucje takie jak IER, są niezbędne do podejmowania świadomych decyzji strategicznych. Oparcie się na danych z badań przedsiębiorstw pozwala na lepsze zrozumienie aktualnych potrzeb rynku oraz identyfikację obszarów wymagających wsparcia.
4. Rola think tanków: Think tanki, takie jak Warsaw Enterprise Institute i IER, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu polityki gospodarczej i społecznej, dostarczając analizy oraz rekomendacje dla decydentów. Ich działalność wspiera dialog publiczny oraz promuje innowacyjne rozwiązania, co jest istotne w kontekście transformacji gospodarczej Ukrainy.
5. Finansowanie i wsparcie dla sektora farmaceutycznego: Aby ukraińscy producenci farmaceutyczni mogli dostosować się do nowych regulacji, konieczne jest zapewnienie zewnętrznego finansowania oraz zwiększenie nakładów na refundację leków. Tylko w ten sposób możliwe będzie zwiększenie produkcji farmaceutycznej i poprawa dostępności leków dla obywateli Ukrainy.
6. Edukacja i wymiana doświadczeń: Współpraca w zakresie edukacji i wymiany doświadczeń między polskimi a ukraińskimi przedsiębiorcami jest kluczowa dla skutecznej implementacji unijnych regulacji. Polskie doświadczenia w transformacji gospodarczej mogą stanowić cenne źródło wiedzy dla Ukrainy, co przyczyni się do szybszej adaptacji do standardów europejskich.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wzmocnienie regulacji farmaceutycznych: Ukraina powinna niezwłocznie wdrożyć nową ustawę o lekach oraz powołać nowy organ regulacyjny, który będzie odpowiedzialny za wydawanie zezwoleń na wprowadzanie leków do obrotu zgodnie z normami Unii Europejskiej. Taki organ powinien dążyć do wzajemnego uznania z odpowiednimi instytucjami w krajach UE, co ułatwi integrację z europejskim rynkiem farmaceutycznym.
2. Zwiększenie inwestycji w badania i rozwój: Należy wprowadzić zachęty podatkowe oraz inne formy wsparcia finansowego dla firm farmaceutycznych, aby stymulować innowacyjność i rozwój technologii medycznych. Wspieranie badań nad nowymi terapiami oraz technologiami, takimi jak telemedycyna, przyczyni się do poprawy jakości opieki zdrowotnej w Ukrainie.
3. Rozwój współpracy transgranicznej: Ukraińskie i polskie firmy farmaceutyczne powinny zintensyfikować współpracę w zakresie partnerstw w łańcuchu dostaw oraz wspólnych przedsięwzięć. Taka współpraca pozwoli na wymianę know-how oraz lepsze dostosowanie do standardów europejskich, co przyniesie korzyści obu stronom.
4. Zwiększenie produkcji krajowej: W celu zapewnienia bezpieczeństwa lekowego obywatelom Ukrainy, konieczne jest zwiększenie krajowej produkcji farmaceutycznej. Władze powinny wprowadzić regulacje sprzyjające rozwojowi lokalnych producentów oraz zapewnić im dostęp do zewnętrznego finansowania, co umożliwi dostosowanie się do nowych przepisów.
5. Poprawa dostępu do innowacyjnych terapii: Należy skoncentrować się na zwiększeniu dostępu obywateli Ukrainy do nowoczesnych i innowacyjnych terapii. W tym celu warto rozważyć zwiększenie nakładów na refundację leków oraz wprowadzenie programów wsparcia dla pacjentów, co przyczyni się do poprawy jakości życia i zdrowia społeczeństwa.
6. Edukacja i szkolenia dla sektora farmaceutycznego: Władze oraz organizacje branżowe powinny zainwestować w programy edukacyjne i szkoleniowe dla pracowników sektora farmaceutycznego. Podnoszenie kwalifikacji i wiedzy na temat regulacji europejskich oraz innowacji w branży farmaceutycznej jest kluczowe dla zwiększenia konkurencyjności ukraińskiego sektora na rynku europejskim.