Uczenie się osób dorosłych 2022
Autor: Główny Urząd Statystyczny
Data publikacji: 03/06/2024
Tematyka: Demografia | Edukacja i Nauka | Statystyki
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument przedstawia wyniki badania dotyczącego edukacji dorosłych w Polsce, koncentrując się na barierach w podejmowaniu formalnej i pozaformalnej edukacji. Główną przyczyną braku aktywności edukacyjnej, wskazaną przez 72,2% respondentów, był brak potrzeby kształcenia. Wśród osób uczestniczących w edukacji, ale niechętnych do jej rozszerzenia, dominującym czynnikiem ograniczającym były obowiązki rodzinne (31,8%).
Rozdział dotyczący znajomości języków obcych podkreśla ich znaczenie w kontekście globalizacji oraz mobilności pracowników. W badaniu 29% pracujących zadeklarowało umiejętność posługiwania się co najmniej dwoma językami obcymi, podczas gdy 22,1% osób pracujących nie znało żadnego języka. W populacji bezrobotnych ten odsetek wynosił 40,1%. Wysoki poziom kompetencji językowych zaobserwowano wśród specjalistów (93,8%), natomiast najniższy w grupach zawodowych takich jak rolnicy czy pracownicy prostych prac.
Respondenci oceniali swoje umiejętności językowe, przy czym większość z nich (72,8%) zadeklarowała znajomość przynajmniej jednego języka obcego. Wiek respondentów wpływał na poziom biegłości – młodsze osoby wykazywały lepsze umiejętności niż starsze. Dokument dostarcza cennych informacji na temat stanu edukacji dorosłych oraz ich kompetencji językowych w Polsce.