close

Raport

W tematyce: Transport

Towary na tory

Data publikacji: 04/2025

Tematyka: Transport

Link źródłowy: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument omawia wyzwania i możliwości rozwoju transportu kolejowego w Polsce, szczególnie w kontekście przewozów towarowych. Podkreśla, że branża kolejowa powinna lepiej dostosować się do potrzeb klientów, promując swoje usługi oraz ekologiczne zalety transportu kolejowego. Wskazuje na konieczność wsparcia publicznego dla budowy i modernizacji bocznic oraz sprzętu do załadunku i rozładunku, a także na obowiązek zarządców infrastruktury do podłączania bocznic do głównej sieci kolejowej.

Zauważono, że przewoźnicy drogowi korzystają z korzystniejszych warunków działalności, co wpływa na konkurencyjność transportu kolejowego. Wskazano na potrzebę równego traktowania obu sektorów, w tym w zakresie kosztów dostępu do infrastruktury. Dokument podkreśla, że transport kolejowy ma niski udział w przewozach cementu i kruszyw, mimo że Polska jest jednym z czołowych producentów tych materiałów w Europie.

Rekomendacje obejmują promowanie przewozów rozproszonych oraz zapewnienie lepszej jakości usług. Wskazano również na potrzebę uproszczenia procedur administracyjnych związanych z pomocą państwową dla transportu kolejowego. Całość dokumentu podkreśla, że bez odpowiednich działań i reform, cele polityki transportowej i klimatycznej mogą pozostać nieosiągalne.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. W celu zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego, konieczne jest wprowadzenie równego traktowania przewoźników drogowych i kolejowych, szczególnie w zakresie finansowania oraz kosztów korzystania z infrastruktury. Tylko w ten sposób można zniwelować istniejące dysproporcje i zachęcić do korzystania z kolei.

2. Wzrost efektywności przewozów towarowych na kolei wymaga lepszego dostosowania usług do potrzeb klientów. Operatorzy powinni skupić się na zrozumieniu oczekiwań rynku oraz dostosowywaniu oferty, co może przyczynić się do zwiększenia udziału kolei w rynku transportowym.

3. Wprowadzenie usług publicznych w obszarze przewozów towarowych może przyczynić się do rozwoju nieopłacalnych dotąd usług, co z kolei wpłynie na poprawę dostępności i jakości transportu kolejowego. Tego rodzaju wsparcie finansowe ze strony państwa może być kluczowe dla zrównoważonego rozwoju sektora.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Należy zainwestować w rozwój infrastruktury kolejowej, w tym budowę i modernizację bocznic kolejowych, aby zwiększyć dostępność transportu kolejowego dla różnych sektorów gospodarki. Wsparcie publiczne powinno być skierowane na poprawę jakości i efektywności tych obiektów.

2. Przewoźnicy kolejowi powinni intensyfikować działania marketingowe, promując ekologiczne aspekty transportu kolejowego oraz jego zalety w porównaniu do transportu drogowego. Kampanie reklamowe powinny być skierowane do nowych klientów oraz branż, które dotychczas nie korzystały z usług kolei.

3. W celu zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego, konieczne jest wprowadzenie elastycznych rozwiązań w zakresie taryfikacji usług przewozowych, które uwzględnią różnorodność ładunków oraz specyfikę potrzeb klientów. Przewoźnicy powinni dostosować swoje oferty do wymagań rynku.

Skopiowano!

Przejdź do treści