Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0? Edycja 2023
Autor: Fundacja Digital Poland
Data publikacji: 01/2023
Tematyka: Cyfryzacja
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport analizuje postawy Polaków wobec nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem sztucznej inteligencji (AI) oraz technologii wpisujących się w koncepcję społeczeństwa 5.0. Przedstawia poziom świadomości technologicznej, akceptację i sceptycyzm wobec innowacji, a także wskazuje na czynniki wpływające na te postawy, w tym wykształcenie, płeć i kontekst społeczno-polityczny. W analizie uwzględniono również wpływ wojny na Ukrainie oraz kryzysu energetycznego na preferencje dotyczące np. energii atomowej.
Raport podkreśla potrzebę edukacji i popularyzacji wiedzy jako kluczowych elementów zwiększających otwartość na nowe technologie. Wskazuje także na duże znaczenie mediów i rozmów międzyludzkich w kształtowaniu świadomości technologicznej społeczeństwa. Przedstawia przykłady zastosowań AI znanych Polakom oraz stopień ich rozumienia tych technologii. Raport akcentuje rolę edukacji formalnej i nieformalnej w budowaniu popytu wewnętrznego i akceptacji innowacji w Polsce.
Wnioski
Wnioski
1. Wykształcenie silnie warunkuje stopień akceptacji nowych technologii; im wyższe, tym większa otwartość.
2. Sztuczna inteligencja wzbudza rosnący sceptycyzm mimo rosnącej świadomości jej istnienia.
3. Kryzys energetyczny i wojna na Ukrainie znacząco wpłynęły na zmianę postaw społecznych wobec nowoczesnych rozwiązań, zwłaszcza w energetyce, np. wzrost poparcia dla energii atomowej.
4. Kobiety wykazują większą ostrożność wobec nowych technologii niż mężczyźni, co wymaga uwzględnienia w komunikacji i edukacji.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Intensyfikacja działań edukacyjnych na wszystkich poziomach – szkolnym, akademickim i popularyzatorskim – celem zwiększenia wiedzy o nowych technologiach i ich wpływie.
2. Kreowanie komunikatów dostosowanych do różnych grup społecznych, uwzględniających m.in. różnice płci oraz poziom wykształcenia.
3. Wzmacnianie roli mediów i kanałów społecznościowych w rzetelnej edukacji technologicznej, aby przeciwdziałać dezinformacji i budować zaufanie.
4. Promocja praktycznych zastosowań technologii, które przynoszą wymierne korzyści, zwłaszcza w obszarze zdrowia i bezpieczeństwa.