Surowce krytyczne Ameryki Łacińskiej i bezpieczeństwo ekonomiczne Unii Europejskiej
Autor: Polski Instytut Ekonomiczny
Data publikacji: 17/07/2024
Tematyka: Ekonomia | Gospodarka i rynek pracy | Polityka | Sprawy zagraniczne
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport omawia znaczenie surowców krytycznych (CRMs) dla Unii Europejskiej, podkreślając ich kluczową rolę w nowoczesnych technologiach oraz w procesach zielonej i cyfrowej transformacji. W obliczu niekorzystnej konfiguracji miejsc wydobycia i przetwarzania, Unia stoi przed wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem dostaw, co zostało uwydatnione przez wcześniejsze uzależnienie od surowców energetycznych z Rosji. Wartość rynku surowców krytycznych w 2022 roku wyniosła 320 miliardów USD, a prognozy wskazują na jej podwojenie do 2040 roku.
Dokument wskazuje na potrzebę dywersyfikacji źródeł dostaw oraz racjonalizacji zużycia surowców, co obejmuje również recykling i ponowne wykorzystanie materiałów. Szczególną uwagę zwraca się na odpady elektryczne i elektroniczne, które mogą dostarczyć cennych surowców. W kontekście polityki bezpieczeństwa surowcowego, kluczowe jest także poszukiwanie nowych złóż w UE oraz rozwijanie alternatywnych technologii, które zmniejszą zależność od najrzadszych surowców.
Współpraca z Ameryką Łacińską staje się istotnym elementem strategii Unii, mając na celu zapewnienie stabilnych i zróżnicowanych źródeł surowców krytycznych, co jest niezbędne dla dalszego rozwoju gospodarczego i technologicznego regionu.
Wnioski
Wnioski
1. Znaczenie surowców krytycznych dla transformacji technologicznej: Surowce krytyczne odgrywają kluczową rolę w nowoczesnych technologiach, a ich dostępność jest niezbędna do realizacji zielonej i cyfrowej transformacji. Wzrost zapotrzebowania na te surowce, szczególnie w kontekście energii odnawialnej i technologii cyfrowych, wskazuje na konieczność zabezpieczenia ich dostaw.
2. Wyzwania związane z regulacjami prawnymi: W regionie Ameryki Łacińskiej występują istotne luki regulacyjne dotyczące ochrony środowiska oraz konsultacji społecznych, co prowadzi do konfliktów z lokalnymi społecznościami. Brak zaufania do rządów i firm zagranicznych skutkuje protestami, które mogą wstrzymywać projekty wydobywcze, co z kolei wpływa na stabilność dostaw surowców.
3. Zagrożenia dla bezpieczeństwa surowcowego Unii Europejskiej: Obecna konfiguracja miejsc wydobycia i przetwarzania surowców krytycznych stwarza ryzyko zakłóceń w dostawach do Unii Europejskiej. Doświadczenia z wcześniejszego uzależnienia od surowców energetycznych z Rosji podkreślają potrzebę dywersyfikacji źródeł i zwiększenia niezależności surowcowej.
4. Potencjał Ameryki Łacińskiej w produkcji surowców: Ameryka Łacińska dysponuje znacznymi zasobami surowców krytycznych, co stwarza możliwości dla współpracy z Unią Europejską. Wzmacnianie relacji handlowych i inwestycyjnych w tym obszarze może przynieść korzyści obu stronom, jednak wymaga to uwzględnienia lokalnych uwarunkowań społecznych i środowiskowych.
5. Ekonomiczne aspekty transformacji surowcowej: Wzrost wartości rynku surowców krytycznych, szacowany na 320 miliardów USD w 2022 roku, z prognozami podwojenia do 2040 roku, wskazuje na rosnące znaczenie tych surowców w globalnej gospodarce. Unia Europejska musi zainwestować w rozwój strategii zarządzania tymi zasobami, aby zapewnić sobie konkurencyjność na rynku.
6. Rola innowacji w sektorze surowcowym: W kontekście rosnącego zapotrzebowania na surowce krytyczne, innowacje technologiczne w zakresie ich wydobycia i przetwarzania stają się kluczowe. Wspieranie badań i rozwoju w tym obszarze może przyczynić się do zwiększenia efektywności oraz zrównoważonego wykorzystania zasobów, co jest niezbędne w obliczu globalnych wyzwań środowiskowych.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wzmocnienie współpracy z lokalnymi społecznościami: Należy zainwestować w budowanie zaufania między rządami, firmami zagranicznymi a lokalnymi społecznościami. Kluczowe jest prowadzenie transparentnych konsultacji społecznych oraz angażowanie społeczności w procesy decyzyjne dotyczące projektów wydobywczych. Taki krok może zredukować konflikty i zwiększyć akceptację dla inwestycji.
2. Zwiększenie regulacji dotyczących ochrony środowiska: Wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących oceny wpływu na środowisko oraz standardów ESG (Environmental, Social, and Governance) w projektach wydobywczych. Umożliwi to lepsze zarządzanie ryzykiem środowiskowym i społecznym, a także przyczyni się do zrównoważonego rozwoju regionu.
3. Promowanie innowacji w recyklingu surowców: Wspieranie badań i rozwoju technologii recyklingu oraz ponownego użycia surowców, szczególnie w kontekście odpadów elektronicznych i mechanicznych. Inwestycje w innowacyjne rozwiązania mogą przyczynić się do zmniejszenia zależności od surowców wydobywanych oraz poprawy efektywności wykorzystania zasobów.
4. Zwiększenie inwestycji w badania nad nowymi złożami surowców: Należy zainwestować w krajowe programy poszukiwawcze, które mają na celu identyfikację i eksploatację nowych złóż surowców krytycznych w Europie. Tego rodzaju działania mogą przyczynić się do dywersyfikacji źródeł surowców i zwiększenia bezpieczeństwa surowcowego.
5. Wspieranie zrównoważonego rozwoju w relacjach międzynarodowych: Unia Europejska powinna dążyć do nawiązywania partnerstw strategicznych z krajami Ameryki Łacińskiej, które są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Projekty powinny uwzględniać aspekty społeczne, środowiskowe oraz gospodarcze, co przyczyni się do długofalowego rozwoju regionu.
6. Edukacja i świadomość społeczna: Należy prowadzić kampanie edukacyjne dotyczące znaczenia surowców krytycznych oraz ich wpływu na gospodarki lokalne i globalne. Zwiększenie świadomości społecznej może przyczynić się do lepszego zrozumienia wyzwań związanych z wydobyciem surowców oraz promować odpowiedzialne podejście do ich eksploatacji.