Strategia poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce
Autor: Polska Izba Ubezpieczeń
Data publikacji: 09/2017
Tematyka: Infrastruktura
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Autorzy raportu analizują problem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce na tle innych krajów europejskich i proponują inicjatywy, które mogą pomóc w zmniejszeniu liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w wypadkach drogowych. W raporcie omówiono wiele działań, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, takich jak poprawa infrastruktury drogowej, edukacja kierowców i poprawa egzekwowania przepisów drogowych. Wdrożenie tych działań może pomóc w osiągnięciu celu, jakim jest obniżenie liczby ofiar na polskich drogach do tysiąca osób rocznie w 2030 roku.
Wnioski
Wnioski
- Pod kątem śmiertelności w wypadkach drogowych na 100 tys. mieszkańców Polska zajmuje szóstą pozycję od końca wśród 28 krajów UE. Śmiertelność w 2015 r. była u nas o 49% wyższa od średniej unijnej i wynosiła 7,7 ofiar na 100 tys. mieszkańców.
- W latach 2005-2015 niekorzystna różnica poziomu śmiertelności pomiędzy Polską a krajami Europy Środkowo-Wschodniej zwiększyła się z 14% do blisko 17%.
- Zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich najwyższa liczba przypadków śmiertelnych na 100 tys. zarejestrowanych pojazdów dotyczy motocykli
- Pomimo wzrastającej liczby samochodów ciężarowych zarejestrowanych w Polsce (według Eurostatu ok. 2 mln w 2006 r. i ok. 3 mln w 2014 r.) nastąpiła znaczna poprawa bezpieczeństwa ich ruchu – w ciągu 10 lat (od 2006 do 2015 r.) liczba wypadków spowodowanych przez kierowców ciężarówek spadła o 60%
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wdrożenie kompleksowego programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, który obejmuje działania na wielu poziomach, takich jak infrastruktura, edukacja i egzekwowanie przepisów.
2. Zwiększenie inwestycji w infrastrukturę drogową, w tym budowę nowych dróg i modernizację istniejących, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach.
3. Wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących egzekwowania przepisów drogowych, w tym surowszych kar dla kierowców łamiących przepisy.
4. Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego, w celu zmniejszenia liczby wypadków drogowych.
5. Wspieranie działań edukacyjnych, takich jak kampanie społeczne i szkolenia dla kierowców, aby zwiększyć świadomość na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego.