close

Raport

W tematyce: Kultura

Stan czytelnictwa w Polsce w 2022

Data publikacji: 01/2023

Tematyka: Kultura

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Stan czytelnictwa książek w Polsce” przedstawia wyniki badań przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową w 2022 roku na temat czytelnictwa książek w Polsce. Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku co najmniej 15 lat oraz na próbie celowej studentów. Raport zawiera informacje na temat preferencji czytelniczych Polaków, w tym najpopularniejszych gatunków literackich, czynników wpływających na wybór lektur oraz sposobów korzystania z książek. Ponadto, raport przedstawia trendy w czytelnictwie książek w Polsce oraz porównuje wyniki badań z poprzednimi edycjami. Raport „Stan czytelnictwa książek w Polsce” stanowi cenne źródło informacji dla wydawców, bibliotekarzy, nauczycieli oraz wszystkich osób zainteresowanych kulturą czytania w Polsce.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Czytelnictwo książek w Polsce jest wciąż popularne, jednak odnotowuje się spadek liczby czytelników w grupie wiekowej 15-24 lat. 

2. Kobiety czytają książki częściej niż mężczyźni, a najwięcej czytelników znajduje się w grupie wiekowej 25-59 lat. 

3. Najpopularniejszymi gatunkami literackimi w Polsce są powieści, kryminały i thrillery. 

4. Biblioteki są ważnym źródłem książek dla Polaków, a wypożyczanie e-booków z bibliotek staje się coraz bardziej popularne. 

5. Czytelnictwo książek w Polsce jest zróżnicowane pod względem regionu, z wyższym odsetkiem czytelników w miastach niż na wsiach. 

6. Czytelnictwo książek w Polsce jest związane z poziomem wykształcenia: osoby z wyższym wykształceniem czytają książki częściej niż osoby z niższym wykształceniem. 

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Zachęcanie młodych ludzi do czytania książek poprzez organizowanie konkursów czytelniczych, spotkań autorskich i innych wydarzeń kulturalnych. 

2. Promowanie czytelnictwa wśród mężczyzn poprzez organizowanie kampanii społecznych i działań edukacyjnych. 

3. Wspieranie bibliotek w Polsce poprzez zwiększenie finansowania i modernizację infrastruktury. 

4. Rozwój czytelnictwa w formatach cyfrowych poprzez udostępnianie e-booków w bibliotekach.

Skopiowano!

Skip to content