Ścieżki redukcji emisji CO2 w sektorze transportu w Polsce w kontekście „Europejskiego Zielonego Ładu” – analiza i rekomendacje
Autor: Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Krajowym Ośrodku Bilansowania i Zarządzania Emisjami | Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
Data publikacji: 01/2020
Tematyka: Energetyka | Infrastruktura | Ochrona środowiska
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Redukcja emisji CO2 w sektorze transportu w Polsce w kontekście „Europejskiego Zielonego Ładu” – analiza i rekomendacje przedstawia wyniki badań nad możliwościami redukcji emisji CO2 w sektorze transportu w Polsce. Autorzy raportu analizują różne scenariusze rozwoju transportu drogowego w Polsce, w tym rozwój elektromobilności, zmiany poziomu i struktury aktywności w transporcie pasażerskim i towarowym oraz zmiany poziomu emisji wg typów pojazdów. W raporcie przedstawiono również rekomendacje dla rządu i prywatnych firm w celu osiągnięcia celów „Europejskiego Zielonego Ładu” w sektorze transportu. Raport ma na celu dostarczenie informacji i rekomendacji dla decydentów, którzy podejmują decyzje dotyczące polityki klimatycznej i energetycznej w Polsce.
Wnioski
Wnioski
- Elektromobilność może być kluczowa w redukcji emisji CO2 w sektorze transportu w Polsce, jednak wymaga to odpowiedniej infrastruktury i zachęt dla konsumentów.
- Wprowadzenie opłat za emisję CO2 może być skutecznym narzędziem w redukcji emisji w transporcie drogowym, jednak wymaga to odpowiedniego systemu monitorowania i egzekwowania.
- Wymiana starszych pojazdów na nowsze, bardziej ekologiczne modele może przyczynić się do redukcji emisji CO2 w sektorze transportu, jednak wymaga to odpowiednich zachęt finansowych dla konsumentów.
- Wprowadzenie bardziej ekologicznych form transportu, takich jak rowery czy transport publiczny, może przyczynić się do redukcji emisji CO2 w sektorze transportu, jednak wymaga to odpowiedniej infrastruktury i zachęt dla konsumentów.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Wprowadzenie zachęt finansowych dla konsumentów, takich jak ulgi podatkowe czy dotacje na zakup ekologicznych pojazdów, może przyczynić się do zwiększenia liczby takich pojazdów na drogach.
- Wprowadzenie opłat za emisję CO2 w transporcie drogowym, które będą rosły wraz z poziomem emisji, może skłonić kierowców do wyboru bardziej ekologicznych pojazdów lub alternatywnych form transportu.
- Inwestycje w infrastrukturę dla elektromobilności, takie jak stacje ładowania, mogą przyczynić się do zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych na drogach.
- Wspieranie rozwoju transportu publicznego i alternatywnych form transportu, takich jak rowery, poprzez inwestycje w infrastrukturę i zachęty finansowe dla konsumentów.