Ściągalność świadczeń pieniężnych i nawiązek orzekanych na rzecz Funduszu Sprawiedliwości
Data publikacji: 01/08/2023
Tematyka: Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport analizuje problematykę ściągalności świadczeń pieniężnych i nawiązek na rzecz Funduszu Sprawiedliwości, skupiając się na aspektach prawnych, administracyjnych oraz ekonomicznych. Autor dokonuje szczegółowej analizy systemu orzekania i egzekucji tych należności, prezentując informacje ogólne o Funduszu Sprawiedliwości oraz jego budżecie. Badanie uwzględnia zmiany w liczbie orzeczeń karnych oraz analizuje skuteczność egzekucji w kontekście gospodarki i rynku pracy. Raport stanowi cenny materiał dla osób zainteresowanych funkcjonowaniem systemu sprawiedliwości oraz efektywnością egzekucji świadczeń pieniężnych.
Wnioski
Wnioski
1. Ogólna ściągalność należności na rzecz Funduszu Sprawiedliwości była także prawie dwukrotnie wyższa od analogicznych wskaźników obliczonych dla dwóch porównywalnych państwowych funduszy celowych – Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków.
2. Posiadanie stałej pracy w momencie prowadzenia sprawy karnej oraz bycie emerytem lub rencistą wyraźnie zwiększa szansę, że skazany spłaci swoje zobowiązanie wobec Funduszu Sprawiedliwości. Zdecydowanie gorzej wypadają zaś w tej mierze skazani, którzy albo pracowali jedynie dorywczo, albo w ogóle nie pracowali.
3. Im surowsza kara została orzeczona, tym wyższe było ryzyko, że podsądny nie ureguluje należnego świadczenia lub nawiązki
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. W celu poprawy skuteczności egzekucji należności na rzecz Funduszu Sprawiedliwości, zaleca się wdrożenie systemu monitorowania postępowań egzekucyjnych oraz analizę skuteczności różnych metod egzekucji.
2. Rozważenie możliwości obniżenia minimalnych kwot świadczenia pieniężnego oraz możliwości rozłożenia jego płatności na większą niż obecnie liczbę rat, co by umożliwiło lepsze dostosowanie wysokości tego środka do możliwości zarobkowych skazanych.
3. Lepsze informowanie skazanych o grożącym im środku karnym w postaci świadczenia pieniężnego lub nawiązki na rzecz Funduszu Sprawiedliwości i celach samego Funduszu – skazani zaskoczeni takim „dodatkowym” skazaniem i nie rozumiejący celów tego środka będą mieć mniejszą tendencję do jego regulowania.