Rozwój elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 20/03/2024
Tematyka: Ekonomia | Energetyka | Gospodarka i rynek pracy
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument przedstawia wyniki kontroli dotyczące funkcjonowania Urzędu Regulacji Energetyki (URE) oraz operatorów systemów dystrybucyjnych (PGE Dystrybucja S.A., PGE S.A.; ENEA Operator Sp. z o.o., ENEA SA, TAURON Dystrybucja S.A. oraz TAURON Polska Energia S.A.). W okres objętym kontrolą (od 1 stycznia 2018 r. do 30 czerwca 2022 r.) badano m.in.: czy działania organów państwa zapewniają przyłączanie nowych źródeł OZE, nowych odbiorców i wysoką jakość dostarczanej energii elektrycznej odbiorcom końcowym oraz czy działania spółki właścicielskiej były zorientowane na rozwój sieci dystrybucyjnej i poprawę jakości obsługi odbiorców.
Wnioski
Wnioski
1. Polityka energetyczna Polski do 2040 r. spełnia wymagania art. 15 prawa energetycznego i odpowiada kierunkom polityki Unii Europejskiej w zakresie elektroenergetyki. W Ministerstwie Klimatu i Środowiska rzetelnie wykorzystano analizy dotyczące sieci elektroenergetycznych przeprowadzone na potrzeby przygotowania PEP 2040.
2. Brak wystarczających inwestycji w sieci dystrybucyjne ma wpływ na starzenie się infrastruktury sieciowej. Z kontroli wynika, że w 2021 r. łącznie 46% linii
elektroenergetycznych 110 kV (WN) była starsza niż 40 lat, z czego połowa była starsza niż 50 lat.
3. Dwuletni okres jaki upływa od daty wydania warunków przyłączenia OZE do sieci OSD do dnia upływu ważności warunków, w przypadku niezawarcia umowy o przyłączenie ogranicza i tak niską przepustowość sieci. W konsekwencji ogranicza możliwość przyłączenia innych oze, którym ze względu na „blokowanie” mocy OSD odmawia w tym czasie wydania warunków
przyłączenia.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Dokonanie oceny realizacji przez OSD oraz Prezesa URE zadania pn. opracowanie krajowego planu skablowania sieci średniego napięcia do 2040 r.
oraz wyegzekwowanie przygotowania planu skablowania sieci średniego napięcia.
2. Zintensyfikowanie działań w celu zapewnienia terminowego udzielania bonifikat oraz informowania odbiorców o wydłużonych terminach rozpatrzenia ich wniosków.
3. Niepodejmowanie działań, w szczególności przy realizacji procedur związanych z opracowywaniem rocznych planów finansowych grupy kapitałowej, które mogłyby być uznane za niedozwolone wywieranie wpływu na OSD i przez to ograniczanie jego finansowych decyzji dotyczących budowy lub modernizacji linii dystrybucyjnych.