close

Raport

W tematyce: Energetyka

Rozsądne przyspieszenie: rekomendacje dla wdrożenia obszarów przyspieszonego rozwoju OZE.

Data publikacji: 2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Rozsądne przyspieszenie: rekomendacje dla wdrożenia obszarów przyspieszonego rozwoju OZE” przedstawia kluczowe postulaty dotyczące transformacji energetycznej w Polsce. Podkreśla znaczenie jakościowej komunikacji z społeczeństwem oraz interesariuszami, aby zminimalizować opór społeczny wobec inwestycji w odnawialne źródła energii (OZE). Rekomenduje przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej, mającej na celu zwiększenie akceptacji dla OZE, zwłaszcza w gminach wiejskich.

Wskazuje na potrzebę ambitnego i transparentnego wdrażania obszarów przyspieszonego rozwoju OZE, z uwzględnieniem istniejących zdolności wytwórczych, aby osiągnąć cele Unii Europejskiej na 2030 rok. Raport sugeruje również, aby implementacja przepisów dyrektywy RED III koncentrowała się na identyfikacji obszarów o niskim ryzyku środowiskowym, co ma na celu uproszczenie procedur środowiskowych.

Dodatkowo, dokument zwraca uwagę na brak długoterminowej strategii w polityce energetycznej, co utrudnia realizację ambitnych celów rozwoju OZE. Wskazuje na konieczność zatrudnienia odpowiednio wykwalifikowanej kadry, aby skutecznie wdrażać zaproponowane zmiany. Raport stanowi istotny krok w kierunku zrównoważonej transformacji energetycznej w Polsce.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Znaczenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko: Proces wyznaczania obszarów przyspieszonego rozwoju OZE powinien być poprzedzony szczegółową strategiczną oceną oddziaływania na środowisko. Taki krok jest kluczowy dla zminimalizowania negatywnego wpływu inwestycji na ekosystemy, w tym obszary Natura 2000, oraz dla zapewnienia zgodności z unijnymi regulacjami.

2. Konieczność włączenia społeczeństwa w proces decyzyjny: Wysokiej jakości, włączająca komunikacja z różnymi grupami interesariuszy jest niezbędna dla zbudowania społecznej akceptacji dla inwestycji w OZE. Niewystarczające konsultacje mogą prowadzić do oporu społecznego, co z kolei może opóźniać realizację projektów i wprowadzać niepewność inwestycyjną.

3. Edukacja i kampanie informacyjne: Przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej jest kluczowe dla zwiększenia świadomości społecznej na temat potrzeby przyspieszenia inwestycji w OZE. Tego rodzaju działania mogą przyczynić się do wzrostu akceptacji dla projektów OZE, zwłaszcza w gminach wiejskich, które dysponują odpowiednimi terenami.

4. Ambitne i transparentne wdrażanie OPRO: Wdrażanie obszarów przyspieszonego rozwoju OZE powinno odbywać się w sposób ambitny i transparentny. Mapowanie potencjału OZE musi uwzględniać istniejące i planowane zdolności wytwórcze, aby osiągnąć co najmniej zakładany krajowy wkład w realizację celów UE dotyczących energii odnawialnej na 2030 rok.

5. Unikanie kumulacji zmian legislacyjnych: Rekomenduje się, aby projektowane zmiany ustawowe związane z OPRO nie były procedowane równocześnie z innymi istotnymi zmianami, takimi jak ustawa wiatrakowa. Taki krok może ułatwić prowadzenie konstruktywnej debaty publicznej i zwiększyć szanse na akceptację proponowanych rozwiązań.

6. Zrównoważony rozwój OZE jako cel minimalny: W kontekście transformacji energetycznej, osiągnięcie minimalnych celów unijnych w zakresie energii odnawialnej powinno być traktowane jako punkt wyjścia. W dłuższej perspektywie, Polska powinna dążyć do ambitniejszych celów, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Skrócenie procedur uzyskiwania zezwoleń: Zaleca się uproszczenie i przyspieszenie procedur związanych z uzyskiwaniem zezwoleń środowiskowych dla inwestycji w odnawialne źródła energii (OZE). Wprowadzenie jednoznacznych regulacji oraz uproszczonych formularzy może znacząco zredukować czas potrzebny na realizację projektów, co przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej w sektorze OZE.

2. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko: Należy wprowadzić obowiązek przeprowadzania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla wstępnie wyznaczonych terenów przeznaczonych pod OPRO. Taka ocena powinna uwzględniać prognozy oddziaływania na środowisko, co pozwoli na zidentyfikowanie potencjalnych zagrożeń i minimalizację negatywnych skutków dla ekosystemów.

3. Edukacja i wsparcie dla inwestorów: Rekomenduje się stworzenie programów edukacyjnych oraz doradczych dla inwestorów, które pomogą im zrozumieć procedury związane z inwestycjami w OZE. Wsparcie to powinno obejmować zarówno aspekty prawne, jak i techniczne, co ułatwi realizację projektów i zwiększy ich efektywność.

4. Współpraca międzysektorowa: Należy promować współpracę pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym oraz organizacjami pozarządowymi w celu wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie rozwoju OZE. Taka współpraca może przyczynić się do lepszego zrozumienia potrzeb różnych interesariuszy oraz do wypracowania wspólnych rozwiązań.

5. Inwestycje w infrastrukturę sieciową: Rekomenduje się zwiększenie inwestycji w rozwój infrastruktury sieciowej, aby umożliwić efektywne przyłączenie nowych źródeł energii odnawialnej do istniejących systemów energetycznych. Modernizacja sieci przesyłowych i dystrybucyjnych jest kluczowa dla integracji OZE i zapewnienia stabilności dostaw energii.

6. Monitorowanie i ocena efektywności OPRO: Należy wprowadzić system monitorowania i oceny efektywności wdrażania obszarów przyspieszonego rozwoju OZE. Regularne analizy powinny obejmować zarówno aspekty środowiskowe, jak i ekonomiczne, co pozwoli na bieżące dostosowywanie strategii i działań do zmieniających się warunków rynkowych oraz potrzeb społecznych.

Skopiowano!

Skip to content