Równy dostęp do edukacji dzieci i młodzieży
Data publikacji: 01/2024
Tematyka: Edukacja i Nauka
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport analizuje sytuację edukacyjną dzieci i młodzieży w Polsce po czterech latach funkcjonowania programu „Rodzina 500+”, koncentrując się na równym dostępie do edukacji w kontekście ubóstwa i nierówności społeczno-ekonomicznych. Podkreśla, że mimo wsparcia finansowego wciąż około 300 tys. dzieci i młodzieży (w min. 60 tys. rodzin) boryka się z barierami dostępu do edukacji, szczególnie mieszkając na wsi i w małych miastach oraz w rodzinach wielodzietnych.
Niezamożne rodziny napotykają trudności, aby zapewnić dzieciom naukę języków obcych, rozwój talentów i udział w zajęciach pozaszkolnych, a także brak jest środków na zakup komputera i korepetycje. Średnie miesięczne braki finansowe wynoszą ok. 242 zł na edukację jednego dziecka.
Badanie metodą mieszanych (ilościowej i jakościowej) ujawnia, że edukacja kosztuje, a pandemia COVID-19 dodatkowo uwydatniła istniejące nierówności. Raport wskazuje na potrzebę wzmacniania programów stypendialnych i bezpłatnych zajęć dla uczniów z niezamożnych rodzin w celu umożliwienia rozwoju ich potencjału.
Wnioski
Wnioski
1. Nierówności edukacyjne nadal dotyczą około 300 tys. dzieci, koncentrując się głównie na terenach wiejskich, małych miastach i rodzinach wielodzietnych.
2. Rodzice z ubogich rodzin mają ograniczone możliwości finansowe, co ogranicza dostęp dzieci do nauki języków obcych, rozwijania talentów oraz sprzętu komputerowego.
3. Wydatki na edukację stanowią dużą część budżetu rodzin niezamożnych, a średni brak środków na pokrycie wszystkich potrzeb edukacyjnych wynosi około 242 zł miesięcznie na dziecko.
4. Program „Rodzina 500+” złagodził część problemów materialnych, jednak nie zlikwidował całkowicie barier edukacyjnych ani nie zapewnił równości szans rozwojowych.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Zwiększyć dostępność bezpłatnych zajęć pozaszkolnych oraz kursów rozwijających talenty dzieci, zwłaszcza w szkołach na obszarach wiejskich i małych miastach.
2. Wprowadzić mechanizmy pozwalające na wsparcie rodzin w zakupie niezbędnego sprzętu komputerowego oraz dostępu do Internetu, co jest kluczowe dla nauki zdalnej.
3. Udoskonalić programy socjalne, by obejmowały działania przeciwdziałające deprywacji edukacyjnej, z uwzględnieniem rodzin wielodzietnych i mieszkańców małych miejscowości.
4. Podejmować działania na rzecz eliminacji barier finansowych w dostępie do pozaszkolnej nauki języków obcych i korepetycji.