Równość rodzicielska na polskim rynku pracy. Jak firmy wspierają zaangażowane ojcostwo?
Autor: Polityka Insight
Data publikacji: 05/2021
Tematyka: Demografia | Gospodarka i rynek pracy
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia badanie równości rodzicielskiej na polskim rynku pracy oraz analizę sposobów wspierania zaangażowanego ojcostwa przez polskie przedsiębiorstwa. Zaprezentowano wyniki 23 firm, które wspierają swoich pracowników będących rodzicami w dzieleniu się opieką rodzicielską oraz które swoimi działaniami przyczyniają się do budowania świata równych szans i promowania idei work-life balance. W raporcie przedstawiano dobre praktyki, które mogą stanowić inspirację dla innych firm.
Wnioski
Wnioski
- Celem europejskiej Dyrektywy work-life balance (WLB) jest wspieranie równości kobiet i mężczyzn na rynku pracy oraz funkcjonowania w miejscu pracy tak, aby ułatwić pracownikom będącym rodzicami i/lub opiekunami godzenie życia prywatnego z zawodowym.
- Kraje UE miały obowiązek wprowadzić przepisy dyrektywy (WLB) do krajowego porządku prawnego do 2 sierpnia 2022 r.
- Wsparcie równości mężczyzn i kobiet na rynku pracy oraz efektywne godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym to ważne wyzwania polityki społecznej i gospodarczej w Polsce.
- W Polsce systematycznie wzrasta poziom wydatków na świadczenia na rzecz dzieci i rodzin w relacji do PKB. W 2019 r. na wsparcie rodzin w formie świadczeń rodzinnych przeznaczono 10,3 mld zł (wzrost o 3 proc. względem 2018 r.), a skorzystało z nich średnio miesięcznie blisko 1,9 mln beneficjentów.
- Sektor prywatny może współtworzyć politykę prorodzinną i działać na rzecz równości rodzicielskiej. Dwie podstawowe drogi to: zabezpieczenie dodatkowych środków finansowych na ten cel i zarządzanie nimi, a także promocja równości rodzicielskiej poprzez prowadzenie wewnętrznych kampanii społecznych.
- Paleta dobrych praktyk na rzecz umacniania równości rodzicielskiej w firmach w Polsce jest zróżnicowana i obejmuje zarówno twarde wydatki finansowe, bezpośrednią organizację opieki nad dziećmi, jak i politykę komunikacyjną czy zarządczą.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Informowanie nowych pracowników, szczególnie w okresie produkcyjnym, o przysługujących im prawach i korzyściach.
- Opracowanie przez przedsiębiorstwa informatorów i prospektów dla pracowników, którzy zostaną rodzicami.
- Organizowanie szkoleń, warsztatów, webinarów udostępnianych pracownikom na wewnętrznych platformach.
- Organizowanie działań sieciujących, by ojcowie mogli wymienić się doświadczeniami czy rozmawiać o obawach.
- Wdrażanie programów wsparcia dla rodziców i dzieci (spotkania z psychologiem).
- Oferowanie dodatkowych urlopów i promocja równości w opiece.
- Wprowadzenie rozwiązań ułatwiających powrót do pracy po dłuższym urlopie, w tym po urlopach opiekuńczych.