Rowerem ku lepszej przyszłości dzięki europejskim środkom społeczno-klimatycznym
Data publikacji: 04/2025
Tematyka: Infrastruktura
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport prezentuje możliwości rozwoju transportu rowerowego w Polsce jako instrumentu walki z ubóstwem transportowym oraz elementu polityki zrównoważonej mobilności wpisującej się w cele Europejskiego Zielonego Ładu i inicjatyw takich jak „Fit for 55”. Omawia on skalę problemu ubóstwa transportowego, zwłaszcza na obszarach wiejskich i społeczno-ekonomicznie marginalizowanych, oraz wskazuje na niedostateczny dostęp do publicznego transportu.
Dokument uwypukla znaczenie nowej infrastruktury rowerowej – przede wszystkim na obszarach zagrożonych wykluczeniem transportowym i ubóstwem – oraz konieczność integracji transportu rowerowego z systemami publicznego transportu zbiorowego. Przedstawia mechanizmy finansowania tych działań, takie jak Społeczny Fundusz Klimatyczny (SFK), krajowe i unijne programy wsparcia oraz wymienia konkretne przykłady realizacji takich inicjatyw (np. projekt w Nakle nad Notecią).
Podkreślono potencjał transportu rowerowego w poprawie jakości życia, promowaniu niskoemisyjnych środków transportu i niwelowaniu społecznych nierówności w dostępie do mobilności.
Wnioski
Wnioski
1. Ubóstwo transportowe dotyka znaczącą część polskich gospodarstw, szczególnie na obszarach wiejskich oraz wśród osób o niskich dochodach, takich jak rolnicy czy pracujący na własny rachunek.
2. Istnieje duże wykluczenie transportowe na terenach wiejskich – 26% sołectw nie posiada dostępu do transportu publicznego, co ogranicza możliwości edukacyjne i społeczne, szczególnie młodzieży.
3. Rozwój infrastruktury rowerowej na terenach zagrożonych ubóstwem transportowym stanowi istotną alternatywę dla transportu drogowego i słabego transportu publicznego.
4. Społeczny Fundusz Klimatyczny jest kluczowym narzędziem finansowym, umożliwiającym realizację inwestycji w niskoemisyjną mobilność, w tym w infrastrukturę rowerową, co może zmniejszyć wykluczenie społeczne i transportowe.
5. Integracja systemów rowerów publicznych z transportem zbiorowym poprawia dostępność i atrakcyjność transportu ekologicznego.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Priorytetowe inwestowanie w infrastrukturę rowerową na obszarach dotkniętych ubóstwem transportowym i wykluczeniem społecznym, z naciskiem na łączenie z węzłami transportu publicznego w promieniu do 5 km.
2. Rozwijanie publicznych systemów rowerów miejskich i gminnych na terenach o ograniczonym dostępie do transportu zbiorowego, także w mniejszych miejscowościach i na terenach wiejskich.
3. Wykorzystanie Środków Społecznego Funduszu Klimatycznego jako uzupełnienia finansowania inwestycji w zrównoważoną mobilność, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów biedy transportowej.
4. Wprowadzenie i promocja programów dopłat do rowerów elektrycznych oraz rozwijanie usług mobilności współdzielonej i na żądanie, aby zwiększyć dostępność i atrakcyjność transportu niskoemisyjnego.
5. Zapewnienie, aby plany społeczno-klimatyczne były konsultowane z partnerami lokalnymi i społecznymi oraz były spójne z krajowymi celami energetyczno-klimatycznymi.