Rola ekspertów i wiedzy eksperckiej w innowacjach demokratycznych
Data publikacji: 01/2024
Tematyka: Administracja publiczna
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport omawia kluczową rolę ekspertów i wiedzy specjalistycznej w procesach innowacji demokratycznych (ID). Wskazuje na wyzwania związane z oceną kompetencji ekspertów, ich potencjalną stronniczością oraz problemem pseudokontrowersji naukowych. Autor podkreśla, jak ważna jest właściwa selekcja konsultantów, która ma eliminować wpływ nadmiernie zróżnicowanych kompetencji komunikacyjnych lub różnic instytucjonalnych na wynik deliberacji. Równie istotne jest zapewnienie przejrzystości i zrozumiałości przekazywanych materiałów informacyjnych, a także uwzględnienie różnorodności epistemicznej, czyli zapraszanie zarówno akademików, jak i praktyków z lokalnych wspólnot. Raport podkreśla, że organizatorzy powinni unikać wzmacniania fałszywych kontrowersji oraz stronniczości ekspertów motywowanej finansowo lub ideologicznie. W efekcie dobrze prowadzona innowacja demokratyczna może skuteczniej łączyć wiedzę specjalistyczną z demokratycznym procesem decyzyjnym.
Wnioski
Wnioski
1. Doskonałe kompetencje retoryczne ekspertów mogą niekiedy przeważać nad merytorycznym wkładem, dlatego dobór konsultantów jest kluczowy.
2. Pseudokontrowersje naukowe w debacie publicznej mogą wprowadzać uczestników ID w błąd i obniżać wartość epistemiczną procesu.
3. Konsensus naukowy powinien być jasno identyfikowany i komunikowany uczestnikom, aby unikać błędnej percepcji wielości
stanowisk.
4. Materiały informacyjne powinny być dostosowane do możliwości poznawczych uczestników, zapewniając równocześnie rzetelną i zrozumiałą wiedzę.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Organizatorzy ID powinni starannie dobierać ekspertów, oceniając ich doświadczenie, kompetencje komunikacyjne oraz potencjalną stronniczość.
2. Należy unikać wprowadzania do debaty stanowisk opartych na pseudokontrowersjach i jasno informować o istniejącym naukowym konsensusie.
3. Materiały edukacyjne dla uczestników ID powinny być klarowne, zwięzłe oraz weryfikowane pod kątem zrozumiałości.
4. W procesach ID warto angażować różnorodnych ekspertów, w tym praktyków lokalnych, by wzbogacić perspektywy decyzyjne.